Arvidsjaur, Sverige: Utstyret kalles populært for ESP – Electronic Safety Programme - men bilbransjens ingeniører kaller det like gjerne ESC.
Sjefen for utvikling av dekk og hjuloppheng i det tyske konsernet Continental - dr.ing. Burkhard Wies, sier til TU.no at alle nye store og nesten alle mellomstore tyske biler nå leveres med ESP.
Alle får
Utstyret er på vei til å bli standard, og dr. Wies antar at det sakte men sikkert vil "krype nedover" også til de rimeligere bilklassene.
- Det som kanskje forbauser litt, er at de europeiske forsikringsselskapene ikke alt nå krever ESP. Det er for lengst bevist i all statistikk at bruken av bilbelter, kollisjonsputer og ESP til sammen redder mange tusen liv årlig bare i Euripa, sier Wies.
De rike mer verdt?
Dr. Wies forteller at det finnes fem hovedgrupper av ESP, og at de dyreste bilmerkene jevnt over har de beste løsningene.
Dette synes han er litt uheldig, fordi det indikerer at livet til en eier av en fullt utstyrt Mercedes S er mye mer verd en livet til en vanlig Ford- eller Opeleier.
Forbrukerpress
Han ønsker at alle bilkjøpere begynner å etterspørre de beste versjonene av ESP, og slik setter press på bilprodusentene.
- Om bileierne visste hvor kritisk dette virkelig er, ville de rett og slett forlange at de populære merkene snart leveres med ESP, sier dr. Wies.
Elektronikk
Både Bosch, Siemens VDO og Continental Teves leverer slike system.
De virker ved at en sentral datamaskin styrer ABS-bremsene og det elektroniske motorpådraget.
Når elektronikken merker at bilen holder på å dra av veien, reagerer den ved å styre motorpådrag og bremser slik at bilen rettes opp og avkjøring unngås.
TU-testet
Vi testet selv det nyeste systemet ved Conti’s utprøvingssted i Arvidsjaur i Nord-Sverige i vinter. Effekten i de nye systemene er forbløffende; du tas stille og rolig "i nakken" og bilen rettes opp uten hyl og skrik.