– Vi kjører ned anlegget i sommer, og da blir det ikke tatt opp igjen. Så det blir ikke raffinert olje på Slagen etter juni, sier Anne Fougner, informasjonsansvarlig i Esso Norge.
Hun sier at det blir en stor jobb med å tømme alle rør og tanker for olje, og få ut gasser fra anlegget. I tillegg skal mye endres på Slagen før Esso legger om til ren terminaldrift.
– Det tar lang tid før vi er ferdige, og vi bruker nok mye av 2022 også på den omleggingen. Vi har ingen sluttdato foreløpig, sier Fougner.
Kun import etter juni
Esso anslår at omtrent 200 av de 230 som jobber i Esso med raffinering på Slagentangen vil bli berørt av nedleggelsen.
Etter at raffineriet er lagt ned, vil arbeidsoppgavene være knyttet til drift av drivstoffterminalen og kaianlegget, fylling av tankbiler, og distribusjon og salg av drivstoff.
Fougner sier at Esso både vil importere drivstoff fra ExxonMobils egne raffinerier i Europa og fra markedet generelt. Fra juni vil alt Essos drivstoff komme inn med båt til Slagen.
– Skal ExxonMobil bygge opp sin raffinerikapasitet et annet sted i Europa?
– Jeg kan bare svare for Esso Norge, men det er overkapasitet på raffinerier i Europa, sier Fougner.
Har sett på andre løsninger
Etterspørselen etter drivstoff går ned både i Norge og resten av Europa, og Esso/Exxon har vurdert at lønnsomheten på lang sikt er for dårlig til å drive videre på Slagen.
Norges andre oljeraffineri ligger på Mongstad og eies av Equinor. Equinor har sagt til TU at de ikke påvirkes ikke av Esso-nedleggelse på Slagentangen, og at det ikke er aktuelt å legge ned Mongstad-raffineriet. Derimot vil Equinor satse videre, blant annet på biodrivstoff og hydrogen.
– Vi har også sett på ulike løsninger i lang tid, men vi ser ikke at vi kan klare å få lønnsomhet på Slagen på lang sikt, sier Anne Fougner i Esso Norge.
21 selskaper har søkt om nye områder for oljeleting: – Gledelig