Tirsdag morgen kom representanter fra Kinas største entreprenørselskap, China Communications Construction Company, til Norge for å lære om utbyggingen av Ferjefri E39 og andre store norske infrastrukturprosjekter.
– Kineserne ønsket mest mulig informasjon om prosjektene og ønsker nå å få kvalifisert seg for å være med på konkurransene fremover, forteller brudirektør Børre Stensvold i Vegdirektotatet.
Det er han som tok imot de fem representantene, og har vist dem flere av landets store infrastrukturprosjekter på Vestlandet.
Økende internasjonal interesse
Den internasjonale interessen for store, norske infrastrukturprosjekter er økende, og det er ikke første gang kineserne har vist interesse for prosjektene.
Brukassa til Hardangerbrua ble bygget av et av datterselskapene til det enorme statseide kinesiske konsulent- og entreprenørselskapet, med over 120.000 ansatte.
– Selv om det er store avstander og store kulturforskjeller er kineserne veldig interessert i å komme mer inn på det norske markedet, sier Stensvold.
Årsaken til at nettopp E39-prosjektene har vekket kinesernes interesse mener han er omfanget av prosjektet og de teknologiske sprangene dette betyr.
– Prosjektet er stort og spennende, så det er helt naturlig at interessen fra store, utenlandske aktører er større enn tidligere, sier han.
God erfaring
Kineserne vil måtte konkurrere på samme måte som andre aktører om Ferjefri E39-jobbene, men Stensvold mener de burde ha gode muligheter til å kunne kjempe om kontraktene.
– Dette er et selskap med mye erfaring fra store infrastruktur-prosjekter verden over, så de har svært mange gode referanseprosjekter, sier han.
Selskapet ble nylig rangert som verdens tredje beste internasjonale entreprenør av ENR (Engineering News-Records), og har god erfaring da de har stått for fem av de ti største skråkabelbruene i verden og syv av de 18 hengebruene med lengst spenn som er bygget.
I tillegg til dette har selskapet bygget seks av de ti største vei- og bruprosjektene som krysser sjø i verden.
- Undersøker havbunnen i Bjørnafjorden: Ubåtteknologi skal bidra til å finne optimal bruløsning på ferjefri E39
Vil lære av Norge
Det er ikke første gang i år norske infrastruktur- og samferdselsprosjekter vekker interesse i Kina.
I April ble 20 norske tunneleksperter invitert til Hong Kong for å holde seminar om hvordan man bygger tunneler og bergrom her i Norge.
I Kina koster det nemlig minst dobbelt så mye å bygge tunneler som her hjemme, om ikke mer.
Kineserne ønsket dermed å lære hvordan man kan redusere kostnader, særlig med tanke på sikring av tunneler.
- Norge: Driver 70 meter tunnel om dagen med 800 mann: Chile: 25 meter med 4800 mann