Tall fra Bompengeselskap Nord AS viser en total ÅDT for Hålogalandsbrua og bomstasjonen på E6/E10 i Leirvik på 3 692. Det er samlet 41 prosent høyere enn anslaget i Stortingsproposisjonen fra 2011, på ÅDT 2 620.
Tallene fra 2019 viser at Hålogalandsbrua alene står for nesten like mye som det samlede anslaget fra 2011. Brua kom ut med en ÅDT på 2 629 i 2019, noe som representerer en økning på 36 prosent i forhold til anslaget fra 2011.
Leirvik-bomstasjonen står likevel for den største økningen i prosent. 2019-ÅDT på 1 063 utgjør hele 56 prosent større trafikk enn beregnet i anslaget fra 2011.
Mange elbiler på brua
Det er brua som har størst vekst av tungtrafikk. Her er veksten 57 prosent mot 2011-anslaget, og 24 prosent i Leirvik.
I stortingsproposisjonen fra 2011 forutsatte man at innslaget av tunge biler skulle være 12 prosent både på brua og i Leirvik, mens fasit etter 2019 sier 14 prosent tungbilandel over brua og 10 prosent i Leirvik.
Elbil var ikke en kjent faktor i 2011, og mye av lettbilveksten kommer fra denne kategorien. Elbiler kjører foreløpig gratis i dette prosjektet, og andelen elbil over brua var i 2019 på 16,8 prosent og 13,3 prosent samlet i hele prosjektet.
Det foreligger forslag om innfasing av takst for elbil. Det er også gitt tilsagn om statlig tilskudd på 190 millioner kroner for å oppnå en takstreduksjon på 20 prosent. Innretningen på denne takstreduksjonen er ennå ikke klar.
Hålogalandsbrua ble åpnet for trafikk i desember 2018.