Tall fra Bompengeselskap Nord AS viser en total ÅDT for Hålogalandsbrua og bomstasjonen på E6/E10 i Leirvik på 3 692. Det er samlet 41 prosent høyere enn anslaget i Stortingsproposisjonen fra 2011, på ÅDT 2 620.
Tallene fra 2019 viser at Hålogalandsbrua alene står for nesten like mye som det samlede anslaget fra 2011. Brua kom ut med en ÅDT på 2 629 i 2019, noe som representerer en økning på 36 prosent i forhold til anslaget fra 2011.
Leirvik-bomstasjonen står likevel for den største økningen i prosent. 2019-ÅDT på 1 063 utgjør hele 56 prosent større trafikk enn beregnet i anslaget fra 2011.
Mysterium hvorfor asfalten løsner på den seks år gamle brua
Mange elbiler på brua
Det er brua som har størst vekst av tungtrafikk. Her er veksten 57 prosent mot 2011-anslaget, og 24 prosent i Leirvik.
I stortingsproposisjonen fra 2011 forutsatte man at innslaget av tunge biler skulle være 12 prosent både på brua og i Leirvik, mens fasit etter 2019 sier 14 prosent tungbilandel over brua og 10 prosent i Leirvik.
Elbil var ikke en kjent faktor i 2011, og mye av lettbilveksten kommer fra denne kategorien. Elbiler kjører foreløpig gratis i dette prosjektet, og andelen elbil over brua var i 2019 på 16,8 prosent og 13,3 prosent samlet i hele prosjektet.
Det foreligger forslag om innfasing av takst for elbil. Det er også gitt tilsagn om statlig tilskudd på 190 millioner kroner for å oppnå en takstreduksjon på 20 prosent. Innretningen på denne takstreduksjonen er ennå ikke klar.
Hålogalandsbrua ble åpnet for trafikk i desember 2018.
NVE: Kraft fra land til oljefelt gir lavere energibruk i Norge