BRUER

Etter ett års drift: Hålogalandsbrua har langt større trafikk enn beregnet

Etter ett års drift viste trafikktallene for Hålogalandsbrua stor økning i forhold til beregningene som lå til grunn i stortingsproposisjonen fra 2011.

Trafikken over Hålogalandsbrua er så langt 41 prosent høyere enn anslaget da Stortinget vedtok prosjektet i 2011
Trafikken over Hålogalandsbrua er så langt 41 prosent høyere enn anslaget da Stortinget vedtok prosjektet i 2011 Foto: Tomas Rolland/Statens vegvesen
Erik Jenssen
16. juni 2020 - 12:03

Tall fra Bompengeselskap Nord AS viser en total ÅDT for Hålogalandsbrua og bomstasjonen på E6/E10 i Leirvik på 3 692. Det er samlet 41 prosent høyere enn anslaget i Stortingsproposisjonen fra 2011, på ÅDT 2 620.

Tallene fra 2019 viser at Hålogalandsbrua alene står for nesten like mye som det samlede anslaget fra 2011. Brua kom ut med en ÅDT på 2 629 i 2019, noe som representerer en økning på 36 prosent i forhold til anslaget fra 2011.

Leirvik-bomstasjonen står likevel for den største økningen i prosent. 2019-ÅDT på 1 063 utgjør hele 56 prosent større trafikk enn beregnet i anslaget fra 2011.

Hålogalandsbrua på E6 i Narvik blir stengt hele uke 37. Årsaken er problemer med asfalt som løsner
Les også

Mysterium hvorfor asfalten løsner på den seks år gamle brua

Mange elbiler på brua

Det er brua som har størst vekst av tungtrafikk. Her er veksten 57 prosent mot 2011-anslaget, og 24 prosent i Leirvik.

I stortingsproposisjonen fra 2011 forutsatte man at innslaget av tunge biler skulle være 12 prosent både på brua og i Leirvik, mens fasit etter 2019 sier 14 prosent tungbilandel over brua og 10 prosent i Leirvik.

Elbil var ikke en kjent faktor i 2011, og mye av lettbilveksten kommer fra denne kategorien. Elbiler kjører foreløpig gratis i dette prosjektet, og andelen elbil over brua var i 2019 på 16,8 prosent og 13,3 prosent samlet i hele prosjektet.

Det foreligger forslag om innfasing av takst for elbil. Det er også gitt tilsagn om statlig tilskudd på 190 millioner kroner for å oppnå en takstreduksjon på 20 prosent. Innretningen på denne takstreduksjonen er ennå ikke klar.

Hålogalandsbrua ble åpnet for trafikk i desember 2018.

Elektrifisering av oljefelt gir lavere energibruk i Norge, selv om strømforbruket går opp. Sleipner-plattformene og tilknyttede felt på sokkelen ble tidligere i år koblet på kraft fra land.
Les også

NVE: Kraft fra land til oljefelt gir lavere energibruk i Norge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.