En europeisk undersøkelse fra Capgemini og den internasjonalt ledende handelshøyskolen INSEAD viser at det er et stort gap mellom hva kundene ønsker av mobiloperatørene og hva operatørene tilbyr.
- Bransjen går seg bort i en skog av teknikkprat, komplekse prisplaner og avanserte tjenester. Tjenestene må gjerne være avanserte, men ikke for brukerne, sier Dag Jansson, globalt ansvarlig for rådgivning innen telekom og medier i Capgemini.
Undersøkelsen, som omfattet 27 mobiloperatører og 1216 privatkunder i Europa, viser flere betydelige forskjeller mellom etterspørsel og operatørenes fokus. Enkelhet i tjenestetilbud og enkel, oversiktlig betaling er viktige spørsmål for kundene.
Ifølge undersøkelsen ville 44 prosent av kundene foretrukket lavere priser fremfor avanserte tjenester. Lavere pris har også en stor bytteeffekt i forhold til fasttelefon. Lavere priser ville ifølge undersøkelsen ført til at 79 prosent ville økt mobilbruken på bekostning av fasttelefon, og 49 prosent ville gitt fullstendig slipp på fasttelefonen.