Brevik: Aker Yards Brevik har klart det få trodde var mulig. Å bygge opp et solid skipsverft på Østlandet. Ordreboken er full ut 2007.
– Vi har nok å gjøre og ordreboken er solid, men forgubbingen er i ferd med å innta oss. Gjennomsnittsalderen er for høy, og vi har en altfor lav kvinneandel blant våre ansatte, sier markedssjef Arne Steen.
Han mener årsaken er at det ikke lenger er mulig å utdanne skipsingeniører ved skolene på Østlandet. – Da blir det heller ikke rekruttert ungdom til yrket. Og når det i tillegg er et mannsdominert yrke, er det for få kvinner som søker seg denne veien, sier han.
Det er i særlig grad innenfor fagretningene stål, maskin og rør hvor nyutdannede ingeniører er mangelvare. – Skipslinjene ved høyskolene er borte. Riktignok kommer det noen ut fra NTNU og Høgskolen i Ålesund, men få finner veien hit. Resultatet er at vi har vanskeligheter med å få tak i kvalifisert personell som har kunnskap om skip og fartøyer.
AFP – en ulempe
Steen syns det er en rar situasjon. Skips- og offshoreindustrien går for fullt, med lange tidsperspektiver, men få søker jobb eller utdanning i yrker som er etterspurt i denne bransjen.
– Vi har en ulempe i tillegg. Brevik ligger et stykke fra Oslo. Ungdom søker til de store byene, og da må vi slåss om arbeidskraften med de store selskapene.
Likevel har Aker Brevik gjennom selskapene Brevik Construction og Brevik Engineering hittil klart å skaffe ansatte med de nødvendige kvalifikasjonene. Men det tynnes i rekkene. Mange er rekruttert fra de gamle skipsverftene som lå i Vestfold og selvfølgelig fra gamle Trosvik, men denne arbeidskraften er i ferd med finne andre interessefelt.
– AFP-ordningen slår inn. Veldig mange dyktige folk hos oss ønsker å gå ut av arbeidslivet og nyte pensjonisttilværelsen mens bedriftene enda har behov for deres erfaring og kunnskap. Nå er situasjonen den at vi må leie inn arbeidskraft fra Storbritannia for å få dekket vårt behov.
Mange oppgaver
Totalt er det rundt 2800 ansatte i Aker Yards Brevik-systemet, hvorav 2100 er ansatt ved Aker Braila Yard i Romania, som bygger skrogene. I Brevik er de fleste ingeniørene ansatt i Brevik Engineering, som foruten å prosjektere de fartøyene som bygges ved verftet i Brevik, også utvikler andre typer flytende konstruksjoner. Blant annet konstrueres skrogene til de to nye boreriggene til Aker Drilling av typen Aker H6e.
– Antallet ingenører som kreves per skip som bygges øker. Det skyldes at kravet til innhold og kompleksitet i båtene øker. Det er store verdier som håndteres. Da må vi ha dyktige folk på plass som vet hva de gjør. Vi leverer mellom fire og seks båter i året. Da er det viktig å ha folk som vil stå på og som trives met høyt arbeidspress, sier Steen.