Regjeringen foreslår å kreve inn 1610 millioner kroner i NOx-avgift i Revidert nasjonalbudsjett.
NHO og 18 næringslivsorganisasjoner har siden statsbudsjettet ble lagt fram i fjor høst jobbet for å få på plass en miljøavtale med regjeringen, i form av et NO x-fond som alternativ til NO x-avgiften. Arbeidet med miljøavtalen er nå i sluttfasen.
Hold løftet
– Kristin Halvorsen lovet refusjon av NO x-avgiften rett etter at statsbudsjettet ble lagt fram. Regjeringen må ikke bryte dette løftet nå, sier direktør for næringslivspolitikk i NHO, Petter Haas Brubakk.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
No x-fondet skal finansiere konkrete tiltak og investeringer for få ned utslippene av nitrogenbaserte gasser - en kilde til lokal forurensing.
Avgiftsfritak fra 1. januar avgjørende for gjennomføring av miljøavtalen, sier NHO.
Kutt i maritim sektor
- Regjeringen må arbeide i miljøets tjeneste. Å betale til et fond som i sin tur finansierer NO x-reduserende tiltak ute i felten er mer miljøeffektivt enn å betale avgift til statskassa, sier Brubakk.
NHO forventer også at NO x-reduksjon for skip og økt bruk av gass kan bli løsninger som vil spille en sentral rolle for reduksjon av utslipp fra maritim sektor i EU-landene frem mot 2020. Da vil nye forpliktelser både for CO 2, SO 2 og NO x tre i kraft.