Avtalen skal sørge for raskere kutt i EUs klimautslipp. Det skal blant annet gjøres ved at flere sektorer skal måtte kjøpe kvoter for å kunne slippe ut klimagasser som bidrar til global oppvarming.
Både fly, sjøfart, veitransport, boligsektoren og avfallsforbrenning skal om få år omfattes av EUs kvotesystem (ETS).
Ordningen har siden 2005 fungert som et system for kjøp og salg av klimakvoter slik at store forurensere har måttet betale for sine CO2-utslipp.
– Enormt steg framover
– Avtalen innebærer at 75 prosent av Europas utslipp kommer til å omfattes av utslippshandel. Det er et enormt steg framover i klimaarbeidet sammenlignet med dagens 40 prosent, sier den svenske EU-parlamentarikeren Emma Wiesner, som har deltatt i helgens sluttforhandlinger.
– Vi nesten dobler antall utslipp som omfattes, og tre firedeler av utslippene i Europa kommer til å omfattes av en pris på kulldioksid. Dette er livsavgjørende for planeten og menneskehetens framtid, sier hun videre til nyhetsbyrået TT.
Avtalen skal føre til at utslippene fra sektorer som omfattes av kvotehandelen, kuttes med 62 prosent innen 2030 sammenlignet med 2005. Det er en oppjustering fra 43 prosent, som har vært målet tidligere.
Misnøye med gratiskvoter
Norge alene om motstand mot EUs fornybardirektiv
Men ikke alle er like fornøyd. I miljøbevegelsen er det skuffelse over at avtalen ikke gikk lengre.
Spesielt gjelder det utfasingen av «gratis utslippstillatelser», som kritikerne mener ikke skjer raskt nok. Climate Action Network påpeker at dette innebærer at store forurensere fortsatt kommer til å motta milliarder av euro i gratiskvoter i enda et tiår, mens husholdninger får svært lite.
Flere energiintensive bransjer, deriblant sement- og stålprodusenter samt kraftverk, er omfattet av slike utslippstillatelser.
Målet er at ordningen skal reduseres med 48,5 prosent innen 2030, og at den skal være helt fjernet innen 2034. Tidsplanen skal ha vært en av de vanskeligste punktene å bli enig om.
Forhandlet i ett døgn
Forhandlere fra EU-landene og EU-parlamentet brukte over 24 timer på innspurten før de lørdag kveld ble enige om reformene.
Avtalen innebærer også at det skal innføres en CO2-avgift på importerte varer som ikke innfrir EUs miljøkrav. Denne skal sikre at EUs egen industri greier å konkurrere med mer forurensende virksomheter utenfor EU.
Endringer i kvotesystemet regnes som en viktig del av EUs klimapakke «Fit for 55».
EU-vedtak om straffetoll på kinesiske elbiler kan komme fredag