Vedtaket ble gjort i Europa-kommisjonens møte i Brüssel i går, 7. februar.
Ambisiøst mål
Industrikommisjonær Günter Verheugen sier målet med lovendringen er å sikre at gjennomsnittsbilen ikke slipper ut mer enn 130 gram CO 2 per kilometer.
I 2005 var gjennomsnittsnivået for utslipp 162 gram per kilometer.
- Positiv utfordring
Bilindustrien har truet med at så strenge grenser kan føre til oppsigelser og nedleggelser av enkelte fabrikker.
Verheugen sier imidlertid at EUs forslag ikke må føre til at produksjonen flyttes ut av EU, eller at europeiske kunder blir tvunget til å kjøpe mindre biler fra asiatiske og amerikanske produsenter.
- Motorindustrien står overfor en stor utfordring. Jeg ber dem om å møte den ansikt til ansikt, og heller se på det som en positiv utfordring enn en byrde, sier Verheugen til BBC.
Nødvendig for Kyoto-mål
- Om ikke lenge vil vi være i en posisjon hvor vi ikke bare kan lage de tryggeste og beste bilene, men også de reneste. Det er fremtiden for den europeiske bilindustrien, sier Verheugen.
Miljøkommisjonær Stavros Dimas sier at EU ikke kan oppfylle utslippsmålene i Kyoto-avtalen uten å følge EU-kommisjonens forslag på dette området.
I utganspunktet ønsket han en øvre grense på 120 g/km, men han ble nødt til å gå med på 130 g/km etter sterk motstand fra den tyske bilindustrien og kommisjonær Verheugen - som også er tysk.
Flere tiltak
I EU-kommisjonens møte ble det sagt at ny teknologi skal få utslippene ned i 130 g/km, mens det forventes at videre tilpasninger - som økt bruk av biodrivstoff - skal bidra til at de totale utslippene reduseres til 120 g/km innen 2012.
Europeiske bilprodusenter ble i 1998 enige om å sikte mot et gjennomsnittsutslipp på 140 gram CO 2 per kilometer innen 2008/09, men denne målsetningen huskes ikke som annet enn en god tanke i dag. Ikke en eneste produsent vil nå målet.
EU på sin side ville opprinnelig ha utslippene under 120 g/km innen 2005, men den tidsfristen ble raskt forskjøvet.
Går treigt
Bilindustrien skylder på at forbrukerne ikke er interessert i biler med små motorer og lave utslipp. I tillegg mener de at det vil være billigere å redusere utslippene ved å hindre trafikkorker og endre folks kjørevaner, enn å kreve ny og dyr teknologi i bilene.
Selv om bilindustrien har jobbet hardt for å bedre motorenes yteevne, har også bilenes kraft, størrelse og vekt økt mye. Derfor har ikke den nye motorteknologien ført til en større reduksjon i CO 2-utslippene enn 23 g/km på ti år.
Skal utredes
EU-kommisjonen skal lage en detaljert utredning, inkludert en konsekvensanalyse, hvor forskningsinstitusjoner, bilprodusenter og andre interessenter får komme med innspill.
Forslaget til nye utslippskrav er en del av en større, europeisk strategi som, ifølge EU-kommisjonen, skal sikre den europeiske bilindustriens levedyktighet på lang sikt.