Vedlikehold og inspeksjoner av infrastruktur er dyrt og risikofullt. I likhet med Norge sliter flere europeiske land derfor med aldrende infrastruktur. Hyppige inspeksjoner blir viktig for å kunne forutsi når nødvendig vedlikehold må utføres.
Nå skal et storstilt prosjekt finansiert av EU se nærmere på hvordan roboter kan gjøre inspeksjonene effektive, hyppigere og av høyere kvalitet.
Det forteller SINTEF på sine nettsider. Forskningsinsitusjonen representerer Norge i prosjektet, som også har partnere fra Hellas, Spania, Sveits, Frankrike, Tsjekkia og Nederland.
Skandaleprosjektet i Moss kan bli forsinket igjen
Stor interesse
Ved hjelp av automatiserte robotløsninger og billedanalyse skal PILOTING-prosjektet effektivisere inspeksjonsoppgavene. Inspeksjonen fører ofte til nedstenging av kritiske systemer som tunneler og raffineri. Håpet er at prosjektet skal få slutt på dette, forteller Mørkved Albrektsen.
Det unike prosjektet vekker oppsikt, og da samarbeidspartnerne inviterte til internasjonalt webinar tidligere i år, var repsonsen overveldende.
Mer enn 100 deltagere fra hele verden koblet seg opp for å lære mer om løsninger for tilpassing, integrasjon og demonstrasjon av robotiserte løsninger.
Virtuelle besøk
Vedlikeholdsbehovene skal løses av robotkjøretøy, AI-algoritmer, og et sammenkoblet informasjonssytem. Systemene vil bli testet og evaluert i tre store pilotprosjekter for tre ulike bransjer, herunder raffineri (olje- og gasssektoren), bruer og viadukter, og tunneler (sivil-/ transportinfrastruktursektoren).
– På grunn av omstendighetene i verden nå kan vi ikke reise. Likevel er det viktig å få et godt inntrykk av miljøet robotene skal operere i. Så for å få besøkt infrastrukturene som skal inspiseres i prosjektet måtte vi tenke nytt, forklarer SINTEF-forske Mørkved Albrektsen.
Løsningen ble delvis virtuelle besøk, hvor noen av prosjektpartnerne har besøkt til lokasjonene, og scannet omgivelsene med kamera og 3D-LIDAR for å gi oss i Norge et bedre inntrykk av forholdene. Aktørene som får besøk, vil dra nytte av forskningsresultatene i og med at inspeksjonene skal resulterere i videretuviklingen av robot-inspeksjon.
Ettersom det ikke er GPS-dekning tilgjengelig, bidrar SINTEF med utvikling av en posisjoneringsløsninger som blant annet 3D-lidar og kamera for bakkeroboter inne i tunneler.
Skal oppgradere brannutsatt tunnel: – Vesentlig dyrere