EU har nå vedtatt loven som krever at nye biler skal ha et CO2-utslipp på 130 gram CO 2 per kilometer eller mindre.
Innen fire år
Loven krever at dette skal være en realitet innen 2012, altså innen fire år.
Dermed førte den voldsomme lobbyvirksomheten fra europeiske bilprodusenter, som ville stoppe loven, ikke fram.
EU lempet heller ikke på CO 2-kravene, slik mange trodde ville skje.
I dag er det gjennomsnittlige CO2-utslippet i EU 158 gram per kilometer.
Bilprodusentene brøt miljøløftene
Må punge ut
Klarer ikke bilprodusentene å møte kravet, venter store bøter. De må betale 95 Euro (cirka 800 kroner) per bil som ikke oppfyller utslippskravet.
Totalt kan dette utgjøre svære bøter for selskapene.
Særlig tyske bilprodusenter som Mercedes, BMW og Audi har kjempet mot loven, siden disse produserer mange store og kostbare bilmodeller som slipper ut mye CO 2.
– Den tyske billobbyen er blitt sendt hjem med halen mellom beina, sier Chris Davies, britisk representant i EU-parlamentet for Liberaldemokratene, til BBC.
Reagerer
The European Automobile Manufacturers' Association's (ACEA) er organisasjonen for europeiske bilprodusenter.
ACEAs generalsekretær Ivan Hodac er ikke tilfreds,
– EU har gitt fra seg muligheten til å få på plass realistiske rammebetingelser for bilindustrien. Dette er dårlige nyheter for Europa, sier han i en pressemelding.
En langsiktig mål er også talltestet. Innen 2012 skal det gjennomsnittlige utslippet være nede i 95 gram. Men dette er ikke et lovmessig krav.