I en pressemelding tar EUs transportpolitiske talsmann, Siim Kallas, til ordet for frislipp av kabotasje. Kallas mener dagens kabotasjeregler fører til unødvendig mye tomkjøring av lastebiler.
Les også: – Problemet med utenlandske sjåfører er mye mindre enn antatt
Reduserer tomkjøring
Kallas oppfordrer til en forenkling og presisering av reglene for veitransport, og viser til en ny rapport om integrering av det indre markedet for veitransport.
Rapporten konkluderer med at det vil tjene både økonomi og miljø å oppheve dagens restriksjoner på kabotasje i deler av Europa.
På en gitt dag er nesten en fjerdedel av lastebilene på Europeiske veier tomme. Ved å gi frislipp på kabotasje, mener Kallas tomkjøringen vil reduseres kraftig.
– Dagens regelverk er dårlig for næringslivet og for miljøet, sier han.
Stikk motsatt syn
At dagens regelverk er dårlig for næringslivet, er administrerende direktør i Norges lastebileierforbind (NLF), Geir Mo enig i.
– Hovedkonklusjonen i rapporten er at det er behov for endringer i dagens regler for kabotasjekjøring. Det er vi helt enige i. Slik regelverket er nå har det ikke den effekt som er tiltenkt, sier han.
Mo er derimot sterkt uenig med Kallas i hvor problemet ligger.
– Det er behov for en ytterligere innstramming av reglene, ikke en liberalisering av de, sier han.
Mo mener kabotasjekjøring har stikk motsatt effekt av det EU-kommisjonens transportpolitiske talsmann mener.
– Jeg tror dagens regler for kabotasje er med å øke tomkjøringen, ikke redusere den, slik meningen var. Løsningen er derfor ikke et mer liberalisert marked, men et marked med klarere regler og bedre kontroller. Med de enorme forskjellene i kostnadsnivået mellom øst og vest i Europa, er det så lønnsomt og attraktivt å komme til vesten og Norden med biler for å kjøre nasjonale oppdrag at det faktisk er lønnsomt for utlandske sjåfører å kjøre tomt eller med sterkt redusert kapasitet inn i landet. Dette fremmer tomkjøring, det reduserer den ikke, sier han.
Vil beholde dagens regler
Næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, Erling Sæther, er ikke enig med hverken Kallas eller Mo i behovet for å endre kabotasjereglene.
– Om der skjer en klargjøring av dagens regelverk kan det fungere godt at utenlandske sjåfører kjører tre turer i landet per syv dager de er her, sier han.
I januar skrev Teknisk Ukeblad at problemet med kabotasjekjøring er mindre enn antatt. Sæther mener derfor heller ikke det er nødvendig å stramme inn dagens regelverk betydelig.
– Det er veldig omstridt hvor stort problemet med kabotasje er. Alle de utenlandske lastebilene vi ser på norske veier driver ikke med kabotasjekjøring, mange av de driver med internasjonal transport, det er viktig å skille mellom de to transporttypene, sier han.
Les også:
Vegvesenet vil forby tverrspente dekker i trebruer