Dette bekreftes av avdelingsdirektør Frode Finsås i Finansdepartementet.
- Anbefalingen går ut på å utfase engangsavgiften over tid, men dette er ikke noe som er blitt diskutert. Men anbefalingen er blitt snakket om i departementet, sier Finsås.
Teknisk Ukeblad kjenner til at det foreligger et forslag fra EU-kommisjonen som går ut på å fjerne den såkalte registreringsavgiften som finnes i enkelte EU-land. Den norske EU-delegasjonen i Brüssel vil ikke kommentere dette.
Kritisk
Stortingsrepresentant Hallgeir H. Langeland, som sitter i transportkomiteen i SV, er kritisk til EUs anbefaling.
- Den synes jeg ikke noe om. Jeg mener en politikk som har som utgangspunkt å bare gjøre bilene billigere, ikke gagner miljøet. SV ønsker at folk skal kjøre miljøvennlige biler som forurenser minst mulig, men å gjøre bilene billigere vil samtidig medføre at bilindustrien må produsere flere biler, som i seg selv er en forurensende faktor, sier Langeland.
- Positiv miljøgevinst
Stortingsrepresentant og medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen i Frp, Bård Hoksrud, er glad for EU-kommisjonens anbefaling.
- Det er kjempebra, og helt i tråd med det Frp mener. Vi ønsker på sikt å fjerne engangsavgiften helt, både for å sørge for at folk kjøper sikrere biler, og for å få en positiv miljøgevinst. Eldre biler forurenser mye mer enn nye biler, og veldig mange har ikke råd til å kjøpe ny bil i dag på grunn av skyhøye avgifter, sier Hoksrud.
Skatteordning
- Hvordan tror du bilbransjen vil motta denne anbefalingen?
- Jeg vet at bransjen i stor grad kan akseptere en utfasing av engangsavgiften på ti prosent i året over en tiårs periode. I denne perioden må staten også kunne vurdere en skattemessig ordning som bidrar til å redusere tapet til bilbransjen på bruktsiden, sier Bård Hoksrud.