Det som kjennetegner det kommende norske kampflykjøpet - der Forsvaret sier at vi må anskaffe 40 nye fly for å være troverdige innen NATO - er den ulike interessen for industrisamarbeid.
Amerikanerne (Lockheed Martin) gjør tilsynelatende nesten ingen ting for å samhandle med Norge, svenskene (Saab Aircraft) sier de gjerne vil ha et samarbeid, mens EADS, gruppen bak det sam-europeiske kampflysystemet Eurofighter, alt er i gang.
Avtaler
Selskapene Kongsberg (KDA), Thales, Ericsson, Jotne/EPM Technology, Triad, SINTEF + partnere har nå industriavtaler i arbeid med Eurofighter.
Verdien av det arbeidet som er i gang ligger på 280 millioner kroner. Kontraktene er en del av IPA-avtalen med Norge.
Flere på gang
I tillegg har EADS definert et 40-talls prosjekter som kan bli en realitet så snart Norge inngår en ny samarbeidsavtale med EADS.
Verdien av disse nye prosjektene er ikke offentliggjort, men forsvarseksperter vi har snakket med antyder ”i overkant av 800 millioner kroner”, dvs. i snitt 20 millioner pr kontrakt. Om dette stemmer vil altså summen av dagens kontrakter og de nye avtalene, fort kunne havne over milliarden.