Forsvarsdepartementets (FD) hodepine er, som Seehusen påpeker, at amerikanske Lockheed Martin, som står bak JSF, ikke har kommet opp med utviklingskontrakter av betydning for norsk industri. Til tross for at Norge betaler over 100 millioner kroner i året hvert år i ti år for å være med å utvikle JSF, er bare brøkdeler av FDs forespeilte utviklingskontrakter inngått. Nå er de fleste slike kontrakter gitt til andre land.
Artikkelen synes imidlertid å gi inntrykk av at samarbeidet mellom norsk industri og Eurofighter er preget av samme type problemer. Det er feil. Eurofighter har hittil høstet mye positiv respons fra alle involverte i dette arbeidet, kanskje med unntak av FD, som har vært bemerkelsesverdig tause om dette.
Faktum er at Eurofighter inngikk fem kontrakter med norske selskaper på vel et halvt år etter at en samarbeidsavtale ble signert. Disse kontraktene har en samlet verdi på 21,5 millioner euro, rundt 190 millioner kroner. Det som er viktig med dette beløpet er at det er over 100 prosent høyere enn de 10 millioner euro som FD bidrar med over de fem årene avtalen varer. Det resterende beløpet dekkes av egenbetaling fra norsk industri (10 mill. euro) og et visst bidrag fra Nærings- og handelsdepartementet.
Et annet forhold Teknisk Ukeblad burde nevnt, er at det var FD som satte beløpsgrensen på samarbeidet med Eurofighter. Det var FD som bestemte at samarbeidet med oss bare tilgodeses med en brøkdel av hva som betales inn til JSF. Hadde beløpet til Eurofighter vært større, ville det vært flere prosjekter.
Legges forholdene til rette for en åpen og reell konkurranse, er vi i Eurofighter derfor innstilt på å fremme et tilbud som kommer til å være meget interessant for norske forsvars- og industri-interesser.
David Hamilton
Eurofighter