EADS Defence & Security, selskapet som er ansvarlig for salg og markedsføring av flyet, reagerer på de store overføringene til JSF-prosjektet.
Nå frykter selskapet at den jevne strømmen av innbetalinger til det amerikanske prosjektet blir så stor at bordet fanger og konkurransen ikke lenger er reell.
Ulik konkurranse
Overfor Forsvarsdepartementet har David R. Hamiton, ansvarlig for salget til Norge og Danmark, nå lagt frem et forslag der norske myndigheter stiller med tilsvarende beløp til industriavtaler knyttet til Eurofighter som de gjør til det amerikanske JSF.
Forslaget er kalt EPE, expanded participation engagement og skal løpe fra 2007 til 2012, da valget av fly etter planene skal skje.
En ny avtale skal signeres med amerikanerne i desember, da vil Hamilton ha en avtale også for Eurofighter. – Hvis ikke, vil vi ta det som et signal om at det ikke er en åpen konkurranse, sier han, og gjør det klart at da må Eurofighter vurdere om det lenger har noen hensikt å være med i konkurransen om å selge fly til Norge.
I 2002 ble det signert en avtale mellom norske myndigheter og EADS som sikret norsk industri tilgang til informasjon om flyet og et antall industrikontrakter.
Norge stilte først med 20 millioner euro, senere er dette økt til 35,7 millioner euro. Ti av disse kontraktene løper fortsatt.
Hamilton kaller forslaget «en bro» mellom den avtalen som nå løper ut og industriavtaler knyttet til et eventuelt kjøp i fremtiden. – Med ny avtale kan vi inngå kontrakter med norsk industri uten forpliktelser om kjøp. De inngåtte avtalene vil løpe videre uavhengig av flykjøp.
Solid jobb
Hamilton fremstiller den rød-grønne regjeringen som mer balansert og rettferdig i forhold til konkurranseforholdene enn den forrige regjeringen.
– Hvis de forplikter seg i forhold til amerikanerne, forventer vi en tilsvarende forpliktelse.
Onsdag 30. mai hadde David Hamilton et møte med NHO-organisasjonen Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening (FSI) der et 30-talls industribedrifter deltok.
På dette møtet informerte Hamilton om EADS' syn på industriavtaler og hvordan spillereglene bør være mellom EADS, norske myndigheter og industiren.
– Det var bra at så mange bedrifter kom til dette møtet, sier Haakon Sandbraaten, direktør i FSI. – Det er Forsvarsdepartementet som har ansvaret for å vurdere industridelen. Det er ikke kommet så langt at vi har mottatt noe sammenlignbart, men det er mitt inntrykk at Eurofighter har gjort en solid jobb.