- Vi hadde tre prosjekter inne til godkjenning, og hva som skjer med dem, vet jeg ikke, sier Tore Sannes i Kongsberg Defence & Aerospace til Teknisk Ukeblad.
Den delvis statseide forsvarsgiganten var bare en av flere bedrifter som hadde utviklingsprosjekter for Eurofighter inne til godkjenning hos Forsvarsdepartementet da flyprodusenten før jul ga beskjed om at de legger sin deltagelse i det norske kampflyprosjektet på is.
Les også: Eurofighter sier fortsatt nei
10 prosjekter
Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til var det et titalls prosjekter inne til godkjenning da Eurofighter ga beskjed om at de foreløpig trekker seg ut. EPM og Thales hadde hver ett prosjekt som lå klare til endelig signering i Forsvarsdepartementet.
Hva som nå skjer med dem, er høyst uvisst.
- Det er ikke helt trivielt å pøse ut 150 millioner kroner til en aktør som ikke lenger vil være med på «leken».
De pengene er foreløpig frosset og blir frigjort hvis Eurofighter ombestemmer seg og svarer på den forespørselen vi nå sender ut, sier prosjektleder i kampflyprosjektet, Pål Bjørseth.
Nå skal han møte Eurofighters folk for å finne ut av hva som skjer videre. Hvis det møtet ender med at Eurofighter trekker seg helt ut av kampflyprosjektet, blir industriavtalen også kansellert. Dermed vil industriprosjekter for totalt 150 millioner kroner ende på historiens skraphaug.
Kan ikke tvinge noen
- Vi synes ikke det var noe lurt av Eurofighter å sende dette brevet. De har etter vårt syn et godt produkt og har samme mulighet som de to andre konkurrentene til å vinne dette. Men vi kan selvfølgelig ikke tvinge noen til å selge fly til oss, sier Pål Bjørseth.
... det var tider!
Da var stemningen en helt annen 15. mai i fjor, da forsvarsminister Anne Grete Strøm-Erichsen og Tysklands ambassadør i Norge, Roland Mauch, undertegnet en industriavtale som innebar at man fra norsk side skulle bidra med inntil 75 millioner kroner per år i to år.
Avtalen skulle gi norsk industri muligheten til å delta i utviklingen av flyet og samtidig åpne for annet industrielt samarbeid innenfor EADS-konsernet.
Thales var blant annet klar til å begynne å jobbe på utviklingen av en trådløs vedlikeholdsterminal, som var tiltenkt flyene.
Synd at de forsvinner
- Vi vet ikke hva myndighetene gjør med dette. Det er synd at prosjektet forsvinner, men det er ikke noe å gjøre med, sier kommunikasjonsdirektør Harald Røros, som forteller at prosjektet var viktigere for kompetansebyggingen enn det var kommersielt.
- For oss har prosjektene både en kommersiell og en teknologisk verdi. Alle prosjekter har det. Vi synes det er synd at de ikke kommer, sier Tore Sannes i Kongsberg.