Den blir Europas lengste bro når den står ferdig i 2018.
I dag stemte det danske Folketinget ja til å bygge den såkalte Femernbælt-broen.
Broen mellom danske Rødby og tyske Puttgarden blir 19 kilometer lang, og skal ha firefelts motorvei og jernbanelinje med dobbeltspor.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Lengre enn Storebælt NY BRO: Slik ser Femern Bælt AS for seg at den 19 km lange Femernbælt-broen vil se ut.](https://images.gfx.no/580x/1778/1778750/Femern%2520Belt%2520(Foto%2520Femern%2520B%25C3%25A6lt%2520AS)0903261515.jpg)
Lengre enn Storebælt
Dermed slår den Storebæltsforbindelsen med en kilometers lengde.
Den nye broen blir av samme type som Øresundsbroen mellom København og Malmø. Sund & Bælt Holding som har bygget både Storebælt og Øresundsbroen, skal også bygge den nye broen via datterselskapet Femern Bælt AS.
Det var ifølge NTB 104 ja-stemmer og bare tre nei-stemmer.
- En historisk avgjørelse
Ifølge transportminister Lars Barfoed er dette en «historisk beslutning, som vil knytte Norden og dermed også Danmark til resten av kontinentet».
Avstemningen i dag følger en avtale som danske og tyske myndigheter inngikk i 2007. Danmark har vært pådriver i saken.
Se animasjon fra det danske Trafikkministeriet eller grafikk av broen hos Femern Bælt AS.
Koster 32 milliarder
Prisen for broen ble i 2007 anslått til 32 mrd. danske kroner. I dag er forbindelsen ferjetrafikkert, men broen vil bli finansiert med bompenger. Disse vil trolig løpe i 30 år.
Ifølge en utregning fra Dinside vil det ta under 9 timer å kjøre fra Oslo til Tyskland når den nye broen er på plass. Avstanden er ca 771 km.
Det vil ta rundt seks år å bygge broen.
Se også Wikipedias liste over verdens lengste broer.