Den blir Europas lengste bro når den står ferdig i 2018.
I dag stemte det danske Folketinget ja til å bygge den såkalte Femernbælt-broen.
Broen mellom danske Rødby og tyske Puttgarden blir 19 kilometer lang, og skal ha firefelts motorvei og jernbanelinje med dobbeltspor.
Lengre enn Storebælt
Dermed slår den Storebæltsforbindelsen med en kilometers lengde.
Den nye broen blir av samme type som Øresundsbroen mellom København og Malmø. Sund & Bælt Holding som har bygget både Storebælt og Øresundsbroen, skal også bygge den nye broen via datterselskapet Femern Bælt AS.
Det var ifølge NTB 104 ja-stemmer og bare tre nei-stemmer.
- En historisk avgjørelse
Ifølge transportminister Lars Barfoed er dette en «historisk beslutning, som vil knytte Norden og dermed også Danmark til resten av kontinentet».
Avstemningen i dag følger en avtale som danske og tyske myndigheter inngikk i 2007. Danmark har vært pådriver i saken.
Se animasjon fra det danske Trafikkministeriet eller grafikk av broen hos Femern Bælt AS.
Koster 32 milliarder
Prisen for broen ble i 2007 anslått til 32 mrd. danske kroner. I dag er forbindelsen ferjetrafikkert, men broen vil bli finansiert med bompenger. Disse vil trolig løpe i 30 år.
Ifølge en utregning fra Dinside vil det ta under 9 timer å kjøre fra Oslo til Tyskland når den nye broen er på plass. Avstanden er ca 771 km.
Det vil ta rundt seks år å bygge broen.
Se også Wikipedias liste over verdens lengste broer.