Nasa-sjef Goldin har, foreløpig uformelt, spurt om ESA kan være interessert i å konstruere, utvikle og bygge en europeisk livbåt med plass til sju personer. Dette fortalte Jörg Feustel-Büechl, sjef for EAS bemannede operasjoner og mikrogravitasjon, til Teknisk Ukeblad under fly- og romutstillingen på Le Bourget utenfor Paris.
Nasa har fått budsjettproblemer etter DIR-overskridelser på fire milliarder dollar.
Dersom CRW kanselleres, må stasjonens fremtidige bemanning reduseres fra sju til tre, noe som karakteriseres som uakseptabelt.
– Et slikt arbeid for ESA vil kunne ses i sammenheng med et europeisk, gjenbrukbart romtransportsystem, og industrien er interessert, hevder Feustel-Büechl.
– Men det finnes også andre løsninger, kanskje en mindre utgave som kan brukes i kombinasjon med russiske Sojus.
Feustel-Büechl håper for øvrig at Norge vil øke sitt bidrag til romstasjonen.
På fly- og romutstillingen presenterte Khrunichev et virkelig blikkfang. Det var en modell i full målestokk av et gjenbrukbart første trinn i en spesiell gren middels store bæreraketter, som adskilte medlemmer av den kommende Angara-familien.
Det gjenbrukbare trinnet har fått navnet Baikal, har dreibart vingeparti. Trinnet er, i tillegg til hoved-rakettmororen i halen, utstyrt med en jetmotor i nesepartiet. Hoved-rakettmotoren brenner kerosen/flytende oksygen, jetmotoren kerosen.
Baikal har en lengde på 27,1 m og et vingespenn på 17,1 m. Startmassen er 130,4 tonn, massen tom 17,8 tonn. Med et vanlig Angarta annet trinn vil bæreraketten kunne plassere 1,9 tonn i en lav jordbane fra Plesetsk-kosmodromen.
Flyhastigheten med motordrift kommer til å ligge på 490 km/h, landingshastigheten på 280 km/h og rullestrekningen på 1200 m.