MARITIM

Fornøyd med seg selv etter Viking Sky-innsatsen på land

Manglet digitale løsninger for å holde oversikt over passasjerene.

Cruiseskipet Viking Sky var nær ved å forulykke etter motorhavariet på havstrekningen Hustadvika i Møre og Romsdal i mars i år.
Cruiseskipet Viking Sky var nær ved å forulykke etter motorhavariet på havstrekningen Hustadvika i Møre og Romsdal i mars i år. Foto: Frank Einar Vatne / NTB scanpix
12. juni 2019 - 20:06

Aktørene som samarbeidet om redningsaksjonen på land etter Viking Sky-havariet i mars, har evaluert seg selv. De konkluderer med at aksjonen var vellykket.

– Samarbeidet fungerte svært godt disse to dagene 23. og 24. mars. Det er blitt understreket av alle etater, både profesjonelle og frivillige, sa visepolitimester Ingmar Farstad i Møre og Romsdal politidistrikt da konklusjonen ble lagt fram onsdag.

Alle aktørene som deltok i den landbaserte delen av redningsaksjonen, har bidratt til evalueringen, men den omfatter altså ikke det som skjedde ute på havet.

– Mange brukte uttrykket «ressursene som fant hverandre». Det var svært gledelig å få slike budskap, sier Farstad.

Det er full sysselsetting for alle ansatte og enda flere innleide ved Aker Solutions fram til 2026/27.
Les også

Johan Castberg snart ferdig: Den skyhøye aktiviteten ved verftet vil fortsette

Forbedringspunkter

Han understreker imidlertid at hensikten med en evaluering er å bli bedre og sier at de har funnet enkelte forbedringspunkter.

  • Rutiner for kommunikasjon internt mellom aktørene kunne ha vært bedre, slik at alle var oppdatert på hva som var status i situasjonen til enhver tid.
  • Bedre rutiner for føring og ajourføring av evakuertlister. Dette ble utført manuelt, men var tungvint. En digital løsning nevnes som et bedre alternativ.
  • Det burde ha blitt opprettet et pressesenter. Både for å gi bedre informasjon ut i samfunnet, og for å avlaste innsatslederen. Evalueringen ble gjennomført av Møre og Romsdal politidistrikt i samarbeid med Fræna kommune, fylkesmannen i Møre og Romsdal og andre aktører.

Nasjonal konferanse

Her etterforsyner logistikkfartøyet KNM Maud den langt mindre fregatten KNM Fridtjof Nansen.
Les også

Forsvaret beskyldt for ulovlig innkjøp

Mange av etatene og de frivillige som var involvert i redningsaksjonen på Hustadvika, har fått spørsmål om å dele av sine erfaringer. I den forbindelse har fylkesmann Rigmor Brøste i Møre og Romsdal tatt initiativ til en nasjonal konferanse i november.

– Det er mange cruiseskip som går langs norskekysten, og vi ønsker å dele kunnskapen med hele landet, sier Brøste.

I forkant av konferansen i november skal Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) legge fram en rapport om Viking Sky-havariet.

Første del av kongeskipet Vasas nye kjølstøtte settes sammen. Dagens 17 utvendige støtter erstattes av 27 spesialdesignede vugger bygget i stål. Årsaken til endringen er at skipets skjøre trevirke risikerer å synke inn i skroget over tid. Takket være innebygde måleinstrumenter vil man også kunne måle vekten på skipet etter skiftet.
Les også

Vasaskipet synker igjen – reddes med nye støttevegger

Dramatisk

Cruiseskipet Viking Sky var nær ved å forulykke etter motorhavariet på havstrekningen Hustadvika i Møre og Romsdal i mars i år. Skipet, som var på vei fra Tromsø til Stavanger, fikk store motorproblemer, og det var dårlig vær i området. På det nærmeste lå skipet 1,5 kilometer fra fastlandet i farlig grunt farvann. På et tidspunkt var skipet bare 100 meter fra å grunnstøte.

Video fra passasjerer om bord viser stor dramatikk, kraftige bølger, løse møbler og takplater. 479 passasjerer ble evakuert til et senter som ble opprettet i Brynhallen i Fræna.

Under evalueringen kommer det fram at etatene involvert i redningsaksjonen forberedte seg på et «worst case scenario» mens aksjonen pågikk.

Da tankskipet TS Sola kalte opp vaktsjefen på Helge Ingstad for å be om kursendring, forsto ikke vaktsjefen at tankskipet beveget seg og at det var kollisjonsfare. Kunstig intelligens kunne antagelig ha bidratt til mer informasjon om omgivelsene og dermed bedre forståelse av situasjonen, mener NTNU-professor
Les også

NTNU-forsker vil lære autonome systemer risikoforståelse

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.