Her er lite overlatt til tilfeldighetene når det gjelder planlegging og gjennomføring. Dette kan japanerne!
Med noe blandet norsk erfaring fra tidligere verdensutstillinger, har nok næringslivet vært heller lunken til å delta her i Japan. Imidlertid har Norge denne gangen gått inn i et fellesnordisk opplegg, hvor alle fem land skal presentere hva de står for under samme tak og så langt det lar seg gjøre med felles budskap. Dette bringer kostnadene betraktelig ned. Styringsgruppen for den nordiske løsningen ledes av departementsråd Jan Solberg i Nærings- og handelsdepartementet (NHD). Han har allerede vært på befaring på utstillingsområdet og møtt toppledelsen for Expo 2005, de nordiske ambassadørene og representanter for nordisk næringsliv og turistnæring i Japan.
Sammenhengende konsept
Hovedtema for Expo 2005 i Aichi er "Nature's Wisdom", med undertemaene "Nature's Matrix", "Art of Life" og " Development for Eco-Communities". Disse temaene burde ligge godt til rette for en interessant presentasjon av hva de nordiske landene står for. Styringsgruppen har innhentet innspill fra relevante myndigheter og næringer og utformet de første prioriteringer med hensyn til temaprofil. Det vektlegges at konseptet blir sammenhengende og tilpasset en japanske målgruppe.
Det moderne Norden skal profileres som en samlet enhet. Man skal bygge Nordens image gjennom å spille på følelser og skape opplevelser. Utstillingen skal trekke til seg besøkende og ikke minst: den skal huskes i etterkant. Det legges ikke opp til at den nordiske paviljongen skal være en tradisjonell produktutstilling, men snarere gjenspeile sammenhengen mellom samfunn og næringsliv.
Følgende gjennomgående temaer foreligger i dag:
Kultur og samfunn. Her skal Norden og forhold knyttet til livsstil og livskvalitet presenteres. Stikkord er forholdet jobb-fritid, barn, eldre, funksjonshemmede, likestilling, livskvalitet og menneskelige hensyn.
Teknologi og næringsliv. Hvordan det høyteknologiske samfunnet eksisterer i samspill med natur, samfunn og industri. Norden er kjent for høyt utdanningsnivå, god infrastruktur, teknologianvendelse og næringsrettet design.
Turisme. Japanere har lenge vært fascinert av nordlyset og de lyse sommernettene. I tillegg får man her et møte med nordisk natur, kunst, kultur og samfunn. Turisme forventes å ha en sentral plass i den nordiske profileringen.
Miljø og natur. Norden er kjent for sin ressursforvaltning og aktive miljøvernpolitikk. Her står også forskning og utdanning sentralt. En presentasjon av høyteknologiske nyvinninger innen material-, energi- og miljøteknologi vil kunne være aktuelt.
Til tjeneste
Utfordringen vil ikke ligge i det å finne temaer, snarere det å begrense og fokusere og likevel ende opp med en utstilling som dekker og tjener alle nordiske lands interesser.
Ambassaden og Innovasjon Norge i Tokyo vil sammen med våre nordiske kolleger være en lokal ressurs i planleggingen. Innovasjon Norge står gjerne til tjeneste overfor næringsliv eller forskningsmiljø som måtte ha interesse. Hos NHD er førstekonsulent Line Aune ( line.aune@nhd.dep.no) en naturlig kontaktperson.