41 år etter at innfasinga startet, nærmer det seg slutten for F-16 i Norge. Ved kommende årsskifte skal alle oppgavene overtas av F-35A.
Flere av de brukte jagerflyene kan fortsatt ha nytte for andre, og det siste halvannet året har Forsvarsmateriell (FMA) jobbet med å selge flest mulig av dem på gunstigst mulig måte.
Som et ledd i dette har FMA nå inngått en avtale med Kongsberg Aviation Maintenance Services (Kams) om å vedlikeholde og klargjøre for salg av F-16-fly som er tatt ut tjeneste i Luftforsvaret.
I første omgang gjelder kontrakten to fly, med en opsjon på å sette i stand ytterligere tre fly. Arbeidet skal gjøres på Kjeller, og samtlige fem fly kan være klare i løpet av året.
Kostnadene for denne jobben regner FMA med å få dekket gjennom økt salgspris for flyene.
![Major Bjørn Tommy Eigeland foran en F135-motor i vedlikeholdsbygget på Ørland.](https://images.gfx.no/130x87/2623/2623382/20190507-untitled-335.jpg)
Et «monster» av en motor: Nå er de klare for å skru på F135 på Rygge
Attraktivt tilbud
– Vi jobber for å oppnå en best mulig salgsgevinst ved avhendingen av F-16. Det er flere nasjoner som skal selge sine F-16-fly i tiden fremover. Ut fra våre markedsundersøkelser er det ønskelig å kunne utforme et attraktivt tilbud når det gjelder både kvalitet og gjenstående flytimer for flyene. Denne avtalen med Kams gir oss en slik mulighet, sier teknisk direktør Jonny M. Otterlei i FMA i ei melding formidlet av Kongsberg-gruppen.
![F-16A Bl10 298 med Tor med hammeren på halen er et av flyene som nå klargjøres for salg. <i>Foto: Forsvarsmateriell</i>](https://images.gfx.no/290x/2663/2663821/avtale%2520om%2520vedlikehold%2520av%2520utrangerte%2520f-16_7_4000x2250.jpg)
Kams har aner tilbake til Luftforsvarets hovedverksted Kjeller, via AIM Norway, og har derfor erfaring med vedlikehold, reparasjon og oppgradering av den norske F-16-flåten siden det første flyet ankom landet i januar 1980. Oppdraget nå er å skru flyene opp til operasjonell status og deretter vedlikeholde dem slik at de er klare til ny innsats.
Kams påpeker at en betydelig andel av hele F-16-flåten potensielt er aktuell for istandsettelse og klargjøring, noe som i så fall kan gi betydelig virksomhet for dem på Kjeller. I tillegg er det dessuten mulig å inngå nye vedlikeholdsoppdrag for de samme flyene med de kommende eierne.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
– Dette er en svært strategisk viktig avtale som vil sikre viktige flytekniske arbeidsplasser i årene fremover og representerer samtidig en utvikling av det strategiske samarbeidet som er etablert med Forsvaret innen vedlikehold av luftmateriell. Dette vil kunne skape vekst og enda flere arbeidsplasser i tiden fremover, uttaler Kams-direktør Atle Wøllo.
Tror på snarlig salg
Teknisk Ukeblad har spurt FMA om status for F-16-avhendingsprosjektet, og fått til svar at det er samme status som tidligere kommunisert rundt kjøpere.
– Det vil si at vi fortsatt kartlegger mulige kjøpere og dessverre ikke kan gå mer i detalj på nåværende tidspunkt, skriver seniorrådgiver Hilde Tank-Nielsen i en epost.
I fjor høst opplyste forsvarsminister Frank Bakke-Jensen i Stortinget at de har flere potensielle kunder som ønsker å overta de norske jagerflyene, og at Forsvarsmateriell vurderte det som sannsynlig at en kontrakt kan være inngått i løpet av første halvår 2021.
![F-16A Bl10 297 er det andre flyet som nå er inne på Kjeller. Det fikk haledekoren sin i forbindelse med 30-årsjubileet på Rygge i januar 2010, da dette bildet ble tatt. <i>Foto: Per Erlien Dalløkken</i>](https://images.gfx.no/290x/2663/2663826/f16-9%25201001151626.jpg)
Samtidig er et slikt salg avhengig av godkjenning fra amerikanske myndigheter ettersom det foreligger avtalefestede begrensninger i Norges rett til å videreselge forsvarsmateriell som er produsert i USA.
Strategien som er blitt kommunisert er å forsøke å selge F-16-flyene samlet til én nasjon, inkludert reservedelspakker. FMA har vært i dialog med potensielle kunder og håper å kunne tilby maskiner som har igjen minst 1.200 timer levetid.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Schneider Electric og NVIDIA inngår samarbeid – utvikler nytt banebrytende referansedesign for KI- datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2834/2834498/Data%2520center.jpg)
Av de 72 Fighting Falcon-flyene som ble kjøpt inn, gjenstår 57 der et flertall av dem allerede er satt på bakken og befinner seg i varierende teknisk tilstand.
Flere faser ut F-16
De operative flyene i 331 skvadron i Bodø er Block 15-fly, som ble produsert på Fokker-fabrikken i Nederland i 1982-1984, og som siden har fått skiftet vinger samt vært gjenstand for kontinuerlige oppgraderinger.
Det er sagt at samtlige fly skal forsøkes å selges, så sant Norge går i pluss dersom de må repareres eller kompletteres i forkant. I tillegg er målet å selge både utrangerte motorer samt øvrige reservedeler.
Norge konkurrerer med flere andre land som er i ferd med å fase ut sine F-16, eksempelvis Danmark, og forsåvidt også med Lockheed Martin som er aktive med å selge nybygde Block 70.
![](https://images.gfx.no/130x87/2634/2634689/131313012_2455679518075139_2990744099462009802_o.jpg)
Klar for brannsesongen: Etter over et døgns flytid er Luftforsvarets gamle Hercules i Australia