INDUSTRI

F-35 gjør et nytt forsøk på å krysse Atlanteren

To år etter en småflau avlysning.

Ett britisk F-35B og tre F-35B fra US Marine Corps fyller drivstoff fra en KC-130J
Ett britisk F-35B og tre F-35B fra US Marine Corps fyller drivstoff fra en KC-130J Bilde: Liz Kaszynski
28. jan. 2016 - 09:28

To år etter at flyforbud satte en stopp for F-35s flyshow-debut i Europa, gjøres det et nytt forsøk.

Så mange som fem F-35-kampfly skal etter planen vise seg fram i England i sommer.

Motorbrann i 2014

Flyene skal delta både på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford 8-10. juli og Farnborough International Air Show 16-17. juli.

US Marine Corps og US Air Force tar med seg både F-35A, tilsvarende dem Norge så langt har to eksemplarer av, og STOVL-varianten F-35B («short takeoff/vertical landing»).

I tillegg er planen at et av britiske RAFs F-35B skal delta i oppvisningen, heter det på Farnborough-nettstedet.

I april 2014 forberedte Lockheed Martin den første transatlantiske flygningen med tre F-35B-maskiner til England.

Ett britisk F-35B og tre F-35B fra US Marine Corps fyller drivstoff fra en KC-130J
I april 2014 forberedte Lockheed Martin den første transatlantiske flygningen med tre F-35B-maskiner til England.Ett britisk F-35B og tre F-35B fra US Marine Corps fyller drivstoff fra en KC-130J Liz Kaszynski

Flyene skulle etter planen delta på de samme to flyshowene som i år, men en motorbrann i juni samme år satte F-35-flåten på bakken og dermed ble den første flyturen til Europa avlyst.

Det ble heller ingen oppvisning i fjor sommer på Le Bourget, flyshowet i Paris.

Italia først

Imidlertid blir dette verken første flygning i Europa eller første transatlantiske flygning med F-35.

Første gang flytypen fløy utenfor USAs grenser var 7. september i fjor. Dette var det første italienskbygde F-35, AL-1.

Cameri-fabrikken vest for Milano i Nord-Italia har nå levert to fly, og ifølge Airheadsfly har italienerne planer om å fly minst ett av dem til USA allerede i februar.

F-35-produksjonen på det italienske Faco-anlegget («Final Assembly and Check Out») startet i juli 2013. Både A- og B-versjonen skal bygges ferdig her, inkludert etter planen også framtidige fly for Nederland.

I tillegg til sluttmontering produserer Finmeccanica komplette vingesett som sendes over til Lockheed Martin-fabrikken i Texas.

Snart fire treningsfly

Når det gjelder norske kampfly, vil Luftforsvaret snart ha fire F-35A å trene med på Luke Air Force Base i Arizona.

Det første norske F-35-flyet, AM-1, ble seremonielt utrullet fra fabrikk 22. september og første flygning skjedde 6. oktober – for øvrig med det andre flyet, AM-2.

AM-3 og AM-4 ser enden på sluttmonteringsfabrikken og skal leveres før sommeren.

Første norske F-35-flyger, Morten «Dolby» Hanche, fløy F-35 første gang på Luftforsvarets 71-årsdag 10. november i fjor.

14. desember var han i lufta med et norsk fly for første gang.

Ifølge Kampflyprogrammet er den andre norske flygeren snart ferdigutdannet.

Her er AM-1 og AM-2 i formasjon med to amerikanske F-35 på vei til Luke AFB i Arizona.
Ifølge Kampflyprogrammet er den andre norske flygeren snart ferdigutdannet.Her er AM-1 og AM-2 i formasjon med to amerikanske F-35 på vei til Luke AFB i Arizona. US Air Force

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.