Italienske AL-1 ble det første F-35-flyet til å krysse Atlanterhavet.
Det skjedde i forrige uke, på en toetappers flytur fra Nord-Italia til østkysten av USA.
- Småflau avlysning: F-35 gjør et nytt forsøk på å krysse Atlanteren
Seks fly i formasjon
En slik transatlantisk flygning er en nøye planlagt og koordinert operasjon.
Ifølge Flightglobal, som var til stede da flyene landet i USA, hadde F-35-flyet med seg et følge av to KC-767A tankfly, to C-130J Hercules transportfly og et Eurofighter Typhoon kampfly.
Ruta gikk først fra Italia til flystasjonen Lajes på portugisiske Azorene. Den seks timer lange turen gikk tirsdag og F-35 etterfylte drivstoff tre ganger underveis.
Etter et par dagers venting på bedre vær, ble Atlanteren krysset fredag.
![AL-1 etterfylte drivtoff fire ganger på vei fra Azorene til Maryland. <i>Foto: Det italienske luftforsvaret</i>](https://images.gfx.no/290x/1819/1819578/italia1.jpg)
I motvind fløy flyet de cirka 1 200 nautiske milene over til St. John’s på Newfoundland og deretter ytterligere 1 100 nm langs kysten sørvestover til marineflybasen Patuxent River, som ligger ved Chesapeake Bay-estuariet i Maryland.
Denne flyturen tok sju timer og det ble etterfylt drivstoff fire ganger.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
- Vintertest på Rena: Her konkurrerer de om å bli Forsvarets nye artilleri
Skal til Luke AFB
De to Hercules-flyene var med i formasjonen for å kunne slippe ned redningsflåter dersom noen av kampflypilotene ble tvunget til å skyte seg ut.
Tankflyene var også italienske. Italia har siden 2011 operert fire Boeing KC-767, og et av disse lufttanket et F-35 for første gang i juli i fjor.
F-35A-flyet ble ferdigbygget på Cameri-fabrikken vest for Milano i Nord-Italia i fjor sommer og fløy første gang 7. september.
AL-1-flyets sensorer skal nå gjennom grundige tester i et «ekkofritt» rom, et såkalt «anechoic chamber», før det flys videre til Luke Air Force Base i Arizona.
Hit skal ytterligere fire italienske F-35 fly etter hvert for å ta del i den internasjonale treningsskvadronen som også Norge deltar i.
Norge har to fly på Luke flystasjon og skal motta de siste to treningsflyene før sommeren.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
![AL-1 etter den vellykkede turen fra Cameri-fabrikken til Patuxent River. <i>Foto: Det italienske luftforsvaret</i>](https://images.gfx.no/290x/1819/1819579/italia3.jpg)
Etter hvert skal flygere fra de andre partnernasjonene Nederland og Tyrkia også trene her, i tillegg til flygere fra de øvrige F-35-nasjonene Israel, Japan og Sør-Korea.
- Humvee med Amraam: Ny versjon av en av Norges største eksportsuksesser
Oppvisning i Europa
Mens Italia altså planlegger flere havkryssinger vestover, vil de første amerikanske og britiske F-35-flyene fly østover til sommeren.
F-35A og F-35B skal fly oppvisning på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford 8-10. juli og Farnborough International Air Show 16-17. juli.
Flyene skulle etter planen delta på de samme flyshowene i 2014, men dette ble avlyst etter at en motorbrann i juni samme år satte F-35-flåten midlertidig på bakken.