Den 2. august ble alle F-35-utviklingstestflyene satt på bakken etter at det oppsto feil på en integrert strømpakke (Integrated Power Package, IPP) om bord på AF-4.
Dette testflyet er en F-35A, (conventional takeoff and landing, CTOL), som Norge planlegger å anskaffe.
Flyoperasjoner
Bakkeoperasjonene ble startet opp igjen 10. august.
Nå har Felleskontoret for F-35-programmet har gitt tillatelse til gjenopptaking av flyoperasjonen for testflyene, melder Joint Program Office.
Dette gjelder alle fly på flybasene Edwards i California og Patuxent River i Maryland. Bakkeoperasjoner er imidlertid ikke tillatt for fly fra Eglin i Florida (AF-8, AF-9).
Samtidig fortsetter granskingen av hva som førte til feilen.
Liten gassturbin
Foreløpige funn tyder på at det var en ventil i den integrerte strømpakken sin ikke fungerte som den skulle. Den integrerte strømpakken på F-35 er en liten gassturbin (rundt 150 kW) som gir strøm til å starte motoren og til kjøling, i tillegg til nødstrøm.
Det er over seks år siden IPP, som produseres av Honeywell, ble tatt i bruk første gang .
– Overvåking av denne ventilen er et tiltak som muliggjør operasjoner. En permanent løsning er under utvikling, skriver Lockheed Martin.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Flyprodusenten understreker at vurderingen ble gjort etter gjennomgang av data fra bakke- og flytester som, med reviderte testovervåkingsprosedyrer som kontrollerte den integrerte strømpakken, viste at kampflyet kan flys sikkert.
– Konsekvensene for System Development and Demonstration testflyginger og produksjonsoperasjoner vurderes fortsatt. Det er imidlertid bygget inn margin i testtidsplanen for å imøtekomme potensielle hendelser som forekommer i utviklingsfasen, skriver LM.