Sist søndag var det 50 års-jubileum for T-banen i Oslo.
I 1966 var det folkefest langs strekningen fra Jernbanetorget til Lambertseter med kong Olav som en av passasjerene på den nye banen. Aftenposten refererte at dette ville «gå over i historien som en trafikkens
nasjonaldag».
Akilleshæl
Videre utbygging av T-banenettet la grunnlaget for drabantbyene og effektiv transport mellom øst og vest.
I fjor var det over 94 millioner reiser med T-banen. Men kollektivsuksessen har en akilleshæl siden den aldri har fått en tilknytning sørover til Snarøya og Fornebu. Fornebubanen er blitt nedprioritert helt siden flyplassen ble nedlagt i 1998, selv om den allerede da var vedtatt.
Trafikken ble redusert og det ble komfortabelt for politikerne å utsette.
I løpet av 18 år er Fornebu forvandlet til et av landets mest populære boligområder og et «business district» med flere tusen arbeidsplasser i store selskaper som Telenor, Statoil og Aker Solutions.
Hvem skal betale?
Nå er i prinsippet politikerne både i Bærum og Oslo enige om å prioritere en undergrunnsbane fra Majorstuen stasjon til Fornebu, men de har inntil nylig slitt med å finne løsninger for hvem som skal ha byggherreansvar og hvem som skal betale regningen.
Status nå er at Akershus fylke har sagt at de vil ha ansvar for den 3,1 km lange strekningen som ligger i Bærum.
Dermed kan ikke Oslo Sporveier med all sin kompetanse være byggherre siden prosjektet er delt mellom to fylker. Nylig bestemte det nye rødgrønne byrådet i Oslo at det må opprettes en helt ny etat for å ta seg av prosjektet.
I disse dager forhandler Statens vegvesen, Jernbaneverket, Akershus fylke og Oslo om den delen av Oslopakke 3 som gjelder bl.a. utbygging av en ny E 18 fra Ramstadsletta til Lysaker, Fornebubane, ny tunnel under Oslo sentrum og baneløsning for Nedre Romerike. Da det ikke er penger til å finansiere alt samtidig, må det prioriteres.
Kan ikke stoppe E18
Byrådet har i sin erklæring sagt nei til ny E18 for å realisere sine klimamål med redusert trafikk, mens Akershus krever ny og bredere vei med tre felt i hver retning, samt kollektiv- og sykkelfelt.
Byrådet støtter seg på trafikkforskere som ganske entydig mener bredere og bedre vei øker trafikken.
Stortinget har vedtatt hovedprinsippene i Oslopakke 3. Det bør derfor ikke være mulig for Oslos byråd å stoppe E18-prosjektet hvor de for øvrig bare har høringsstatus siden Akershus «eier» den strekningen.
For tida stemmes det for eller imot kommunesammenslåinger over hele landet – en viktig, men kontroversiell reform.
Nåværende fylkesgrense mellom Oslo og Akershus er ikke blitt justert siden 1948. Denne grensen er svært upraktisk med tanke på effektiv saksbehandling, arealplanlegging og prosjektering.
Oslo er ikke bare landets hovedstad, men et eget fylke midt inne i Akershus. Regjeringen bør ta initiativ for å slå sammen fylkene.
Den politiske beslutningsprosessen svekkes på grunn av en ulike planer på kommunalt, regionalt og nasjonalt nivå.
For Oslo og Akershus gjelder det ”KVU Oslo-Navet”, Ruters strategiplan, regjeringens handlingsplan for transport i storbyene, Nasjonal transportplan og regjeringens nye byutviklingsplaner.
Fornebubanen som første gang ble lansert for 97 år siden, er et eksempel på at store samferdselsprosjekter krever mer statlig styring. •