31,8 prosent av de spurte i NITO-undersøkelsen svarer at deres virksomhet har regler for bruk av sosiale medier.
– Det er overraskende at dette tallet ikke er høyere, sier Lars Christian Nørgaard, advokatfullmektig i NITO til NITOs nettsider.
Naivitet
Sosiale medier som Facebook og Twitter brukes både i arbeidstiden og på fritiden.
– Det at ikke ansatte og ledelse ser at dette kan by på utfordringer, kan ikke bero på annet enn naivitet eller uvitenhet, mener Lars Christian Nørgaard.
Bevisst forhold
Han tror noen ledere ser på denne kommunikasjonen som bortkastet tid, mens andre betrakter sosiale medier som nyttige verktøy for bedriften.
Nørgård er opptatt av at bedrifter bør ha et bevisst forhold til hvordan man bruker sosiale medier.
– Jeg vil derfor oppfordre både ansatte og sjefer til å være aktive når det gjelder å få på plass kjøreregler for hvordan man opptrer i sosiale medier. Det gir både bedriften og de ansatte et rammeverk å forholde seg til. På den måten unngår man usikkerhet når det gjelder hvilke ytringer som anses som akseptable og hvilken tidsbruk arbeidsgiver aksepterer i arbeidstiden, foreslår Nørgaard.
Vil ha bevisstgjøring
68 prosent av de spurte i NITO-undersøkelsen svarer at bedriftene deres ikke har retningslinjer eller at de ikke vet om de har slike.
Nørgård oppfordrer alle disse til å ta initiativ til å få i gang en bevisstgjøring rundt bedriftens forhold til sosiale medier.