Facebook gjør ikke nok for å beskytte informasjonen de får fra brukerne, og gir forvirrende og ufullstendig informasjon om personvernhensyn, konkluderte Canadas personvernkommisjonær torsdag.
– Det er tydelig at personvernutfordringer er høyt prioritert for Facebook, men vi fant likevel store hull i måten nettstedet opererer, sa kommisjonær Jennifer Stoddart i en utredning om Facebook, ifølge Reuters.
Bryter loven
Utredningen kom til at Facebook er i konflikt med Canadas personvernlover ved at nettstedet for evig tar vare på personlig informasjon om brukere som har deaktivert sine kontoer.
Det ble også poengtert at Facebook ikke viser hvordan man sletter kontoene sine, men heller hvordan man deaktiverer dem, og at de mangler tilfredsstillende mekanismer for å forhindre uautorisert tilgang til personlig informasjon for tredjepartsutviklere.
Facebook sier på sin side at de har behov for å ta vare på personlige data for deaktiverte kontoer, ettersom halvparten velger å reaktivere dem etter hvert.
Kan ende i retten
Stoddard har gitt Facebook 30 dager til å etterfølge en serie anbefalinger, og sier at hun kan finne på å ta saken til rettsapparatet om det ikke blir gjort.
Facebooks personvernsjef Chris Kelly sier til Reuters at han ikke tror det vil bli nødvendig.
– Vi tror imidlertid ikke at vi bryter noen kanadisk lov, og vi tror en domstol vil komme frem til det, skulle noen part gå i den retning.
Han sier også at Facebook ikke ønsker å ende opp med for mange meldinger som forstyrrer brukerne, og sa at løsninger må "reflektere det faktum at folk kommer til Facebook for å dele informasjon, ikke gjemme den".