Ulykkesstatistikk fra Sjøfartsdirektoratet viser en nedgang i antall sammenstøt med kaier, broer og annet.
Mens det var 33 slike hendelser i første halvår i 2015, sank antallet til 20 hendelser første halvår i år. Det er en nedgang på 39 prosent.
I samme periode var det også en reduksjon i antall kollisjoner mellom fartøy, fra 19 til 12. Dette ifølge ny statistikk fra Sjøfartsdirektoratet.
Statistikken omfatter alle norskflaggede skip over hele verden, og utenlandske skip i norske farvann.
Det er i hovedsak ferjer som er involvert i sammenstøt med kaier, broer og annet – såkalte kontaktskader.
I perioden økte imidlertid antall grunnstøtinger, fra 35 til 42 i henholdsvis første halvår 2015 og første halvår 2016. Dette er en økning på 20 prosent.
Liten nedgang i skipsulykker
Det har vært en svak nedgang i antall ulykker med næringsfartøy i første halvår. Så langt har det vært 233 ulykker, hvor 117 var skipsulykker og 116 var personulykker. Første halvår i fjor var tallet totalt 255.
Skipsulykker involverer ett eller flere fartøy. Av de 117 registrerte skipsulykkene var det totalt 120 fartøy involvert.
De fleste involverer fiskefartøy, lasteskip eller passasjerskip.
Støt- og klemskader vanligste personskader
Det vanligste personulykkene er støt- og klemskader og fall om bord. I tillegg til de 116 ulykkene registrert som personulykker, er det registrert seks personskader som følge av skipsulykker. Dermed er det totalt registrert 123 personskader i første halvår i år.
Direktoratet presiserer imidlertid at de forventer at tallet for ulykker i første halvår er ventet å øke, etter som det vanligvis kommer etterregistreringer.
Fire personer har mistet livet i arbeidsulykker på næringsfartøy i første halvår. Det er en nedgang på én person sammenlignet med samme periode i fjor. Alle ulykkene er fallulykker, hvor tre falt i sjøen og en falt om bord. Tre av ulykkene skjedde på fiskefartøy, mens én skjedde på et lasteskip.
Av alle skadde er 90 nordmenn, mens filippinere er den største gruppen utenlandske arbeidere, med 12 personskader.
- Norge blir først i verden: Peker ut fjord til testing av skip uten mannskap
Tilsyn på involverte fartøy prioritert
– Sjøfartsdirektoratet ser positivt på nedgangen, og vil følge med på trenden fremover for å se om den holder seg. Det er imidlertid rederienes ansvar å følge opp forebygging av kontaktskade, og deres fokus på et godt sikkerhetsstyringssystem, god opplæring og godt vedlikehold er viktig for å se en ytterligere bedring i tallene, og Sjøfartdirektoratet vil følge opp dette arbeidet i sine tilsyn, sier Alf Tore Sørheim, underdirektør på Underavdeling for inspeksjon og beredskap i Sjøfartsdirektoratet i en pressemelding.
– Vi har prioritert tilsyn på de fartøyene som har vært involvert i slike sammenstøt tidligere for å redusere muligheten for gjentagelser. Det er også jobbet målrettet med informasjon og sikkerhetsmeldinger mot næringen for å forebygge sammenstøt med kai, sier Sørheim.
- Hurtigrutens nye skip får prisbelønnet skrogform: Sammenliknes med Titanic