Flere helikopterselskap sliter økonomisk. Industri Energi er redd kostnadspress kan gjøre det mindre trygt å fly til og fra norsk oljeinstallasjoner.
Det er spesielt selskapet Bristow som har problemer etter oljekrisen, skriver Stavanger Aftenblad. Selskapet gått i minus fem av de seks siste årene. Tapet har vært 470 millioner kroner før skatt.
Også selskapet CHC Helikopter Service sliter, tross en framgang i forrige regnskapsår. Resultatet økte fra 6,6 til 77,4 millioner kroner, men skyldtes ifølge selskapet en ekstraordinær innbetaling.
Industri Energi er den største fagforeningen for dem som jobber i oljebransjen. Fagforeningen frykter at stadige krav til kostnadskutt over tid kan gå ut over flysikkerheten.
– Det legges stort press på de ansatte. Alle ønsker å gjøre en god jobb og være så effektive som mulig, sier forbundssekretær Henrik Fjeldsbø til avisa.
Norgessjef Heidi W. Heimark i Bristow avviser sammenhengen mellom svak økonomi og sikkerhet.
– Vi har hele tiden opprettholdt de samme krav til trening og vedlikehold, sier Heimark. Hun påpeker at selskapet i forrige regnskapsår gjennomførte 30.000 flytimer uten alvorlige hendelser.

Statkraft-sjefen: – Historisk sett har vi ikke veldig høye strømpriser