Fagforening stoppet Vegvesenets konkurranseutsetting av arbeidsvarslingsplaner

Kritikk fra tillitsvalgte gjorde at ledelsen måtte trekke utlysningen av rammeavtalen.

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. jan. 2021 - 13:02

Statens vegvesen Transport og samfunn valgte i desember å lyse ut en rammeavtale for bistand til å utføre saksbehandling av innkomne arbeidsvarslingsplaner med tilhørende befaring av arbeidsområder på og langs vei.

Avtalen skulle dekke et midlertidig behov og var begrenset til saksbehandlingsoppgaver. Myndighetsoppgaver inkludert vedtak i saker, skulle ivaretas av Vegvesenets egne ansatte. Bakgrunnen for at vi valgte en anskaffelse framfor å ansette skyltes usikkerhet om framtidig kapasitet og kompetansebehov.

Organisasjonen med NTL i spissen, krevde den 5. januar stans av denne utlysningen.

Beslutningen om utlysning av rammeavtalen for tjenestene var ikke drøftet med de tillitsvalgte slik Hovedavtalen i staten krever, jf. HA § 18 nr. 2. I HA-møte 13. januar ga de tillitsvalgte sterkt uttrykk for at arbeidsvarslingstjenestene er kjerneoppgaver i Statens vegvesen som må utføres av ansatte i virksomheten.

Ledelsen valgte på bakgrunn av de tillitsvalgtes innspill og hovedavtalemøtet å trekke utlysningen av rammeavtalen.

Ledelsen i Statens vegvesen skal nå vurdere alternative måter å sikre kvalifisert bemanning for å utføre oppgavene knyttet til arbeidsvarsling, herunder om oppgavene kan utføres av ansatte i Statens vegvesen eller om vi må rekruttere nye ansatte. Dette vil bli gjort sammen med de tillitsvalgte.

- Vi må komme tilbake til hva som blir løsningen på den situasjonen som vi står i nå, sier Fred Anton Mykland, avdelingsdirektør i Transport øst, Statens vegvesen. 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.