Fagforeningen Tekna har lenge fryktet konsekvensene ved å regionalisere store deler av Statens vegvesen.
– Store budsjettsvingninger gir utfordringer knyttet til å beholde stabile fagmiljøer. Skal vi beholde fagmiljøene trenger vi stabilitet og positive signaler fra myndighetene. Det håper vi samferdselsministeren kan gi, sier Guro Dyngen, Teknas hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen, som nå krever tiltak for å sikre kompetansen i etaten.

Starten på slutten for rasfarlig flaskehals
Trenger handlingsrom
Om lag 1400 ansatte og deres oppgaver er overført til de nye fylkene, mens nærmere 1600 ansatte har sagt opp siden 2019 som følge av usikkerhet.
– Vi har advart mot at reform og uro kunne svekke fagmiljøene og gi mindre effektiv ressursutnyttelse i veiarbeidet. Dette ser vi nå skjer, sier Dyngen.
Regjeringens budsjettforslag, med kutt på tre milliarder (fordelt på lavere budsjettbevilgninger og bompenger), vil gi ytterligere utfordringer med tanke på å beholde kompetanse. Dette kommer i tillegg til innsparinger i etaten knyttet til ABE-reformen.
– Vegvesenet trenger handlingsrom for å kunne beholde og rekruttere kritisk kompetanse. Budsjettkuttene får store konsekvenser fordi de kommer i tillegg til andre kutt og en omfattende omorganisering. Vi frykter at dette vil svekke og fragmentere fagmiljøene. Vår hovedbekymring er at fagmiljøene i Statens vegvesen blir for små, uavhengig av om ansatte går over til de nye regionene, eller til private virksomheter, sier Dyngen.

– Vi er helt i fremste rekke på å ordne kollektivtransporten
Kutt får store konsekvenser
Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg stiller seg bak Dyngen. Hun er redd for at kompetanseflukten fortsetter dersom ikke det blir satt inn omfattende tiltak i vegvesenet.


– Dette er kompetansemiljøer som er bygget opp over flere tiår, men som det tar kort tid å ødelegge. Utviklingen vi ser nå har vi advart mot lenge, regjeringen kan ikke fortsette å kutte til beinet, sier Lise Lyngsnes Randeberg.
– Statens vegvesen har hatt et av de beste fagmiljøene i verden når det gjelder trafikksikkerhet. Norge har Europas tryggeste trafikk, målt per innbygger. Den beste garantien for en fortsatt sikker trafikk, er å ta vare på kompetansekulturen vi har bygget opp over hele landet, sier hun.

Vegvesenet: Undersøker avvik i 77 tunneler – deler har falt ned