Fagforeningen Tekna har lenge fryktet konsekvensene ved å regionalisere store deler av Statens vegvesen.
– Store budsjettsvingninger gir utfordringer knyttet til å beholde stabile fagmiljøer. Skal vi beholde fagmiljøene trenger vi stabilitet og positive signaler fra myndighetene. Det håper vi samferdselsministeren kan gi, sier Guro Dyngen, Teknas hovedtillitsvalgte i Statens vegvesen, som nå krever tiltak for å sikre kompetansen i etaten.
![E6 Nordkjosbotn-Hatteng er en strekning på totalt 23 kilometer.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833490/E6%2520Olderskog.jpg)
NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Trenger handlingsrom
Om lag 1400 ansatte og deres oppgaver er overført til de nye fylkene, mens nærmere 1600 ansatte har sagt opp siden 2019 som følge av usikkerhet.
– Vi har advart mot at reform og uro kunne svekke fagmiljøene og gi mindre effektiv ressursutnyttelse i veiarbeidet. Dette ser vi nå skjer, sier Dyngen.
Regjeringens budsjettforslag, med kutt på tre milliarder (fordelt på lavere budsjettbevilgninger og bompenger), vil gi ytterligere utfordringer med tanke på å beholde kompetanse. Dette kommer i tillegg til innsparinger i etaten knyttet til ABE-reformen.
– Vegvesenet trenger handlingsrom for å kunne beholde og rekruttere kritisk kompetanse. Budsjettkuttene får store konsekvenser fordi de kommer i tillegg til andre kutt og en omfattende omorganisering. Vi frykter at dette vil svekke og fragmentere fagmiljøene. Vår hovedbekymring er at fagmiljøene i Statens vegvesen blir for små, uavhengig av om ansatte går over til de nye regionene, eller til private virksomheter, sier Dyngen.
![Både Forsvaret og Hæren holder på med en større utskiftning av lastevognporteføljen.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838509/NTB_fe76mSb-cpg.jpg)
Flere tar automatgir-lappen – kan skape trøbbel i Forsvaret
Kutt får store konsekvenser
Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg stiller seg bak Dyngen. Hun er redd for at kompetanseflukten fortsetter dersom ikke det blir satt inn omfattende tiltak i vegvesenet.
– Dette er kompetansemiljøer som er bygget opp over flere tiår, men som det tar kort tid å ødelegge. Utviklingen vi ser nå har vi advart mot lenge, regjeringen kan ikke fortsette å kutte til beinet, sier Lise Lyngsnes Randeberg.
– Statens vegvesen har hatt et av de beste fagmiljøene i verden når det gjelder trafikksikkerhet. Norge har Europas tryggeste trafikk, målt per innbygger. Den beste garantien for en fortsatt sikker trafikk, er å ta vare på kompetansekulturen vi har bygget opp over hele landet, sier hun.
![I mars var nær en fjerdedel av bilene på norske veier elektriske. Diesel- og bensinbiler blir det derimot stadig færre av.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834750/original.jpg)
Rapport: Kan bli flere elbiler enn bensinbiler på norske veier allerede i år