I brukervilkårene til Facebook forbeholder selskapet seg retten til å videreselge all informasjon du legger inn i din Facebook-profil, skriver Dagens It.
Kan selges
Godtar du brukervilkårene, godtar du at selskapet kan gjøre hva det vil med informasjonen.
I vilkårene finner vi nemlig følgende avsnitt:
"By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing."
Det betyr i praksis at selskapet fritt kan bruke feriebildene du har lagt inn, selge informasjon om interesser og brukervanene dine og kanskje til og med distribuere e-post-passordet ditt, som Facebook oppfordrer deg til å legge igjen.
Lagres
Ove Skåra, informasjonsdirektør i Datatilsynet, er meget skeptisk.
- Det står ingenting om hva som skjer når du har slettet kontoen din. Det står ingenting om lagring der. Den som tar Facebook i bruk velger å stole på et selskap i USA man ikke vet noe om, sier Skåra til Dagens It.
Sletter du din profil på Facebook, kan informasjonen allerede være videresolgt. Eller kanskje lagret i en database hos Facebook. For det står ingenting i vilkårene om at informasjonen ikke er tilgjengelig for kommersielle aktører etter at du har slettet profilen.
Uvisst
Det eneste Facebook garanterer, er at informasjonen ikke vil være tilgjengelig for andre Facebook-medlemmer:
"Individuals who wish to deactivate their Facebook account may do so on the My Account page. Removed information may persist in backup copies for a reasonable period of time but will not be generally available to members of Facebook."
Skåra sier dette:
- Du vet ikke hvordan slike fenomener utvikler seg. Kanskje kommer det til nye eiere etter hvert. Man kan ikke vite hva slags fristelser de blir utsatt for. Vi konstaterer at 200.000 nordmenn gir fra seg masse informasjon. Og de gir den ikke bare til venner, men også til et selskap i USA. Man vet ingenting om deres motiver og planer, sier Skåra.