Tirsdag morgen startet boringen av pilarene til tårnfundamentet for Farrisbrua. Tårnfundamentet skal 80 meter ned til fjell gjennom morenemassene.
– Så kraftig fundamentering så dypt gjennom morenemasser har ikke vært utført i Europa tidligere, sier prosjektleder Jørn Rinde i Statens Vegvesen.
Store dimensjoner
Det er i alt ti fundamenter til den 670 meter lange og 28 meter brede brua. Det er særlig tårnfundamentet, med sine store dimensjoner, som skiller seg ut.
Tolv pilarer med to meters diameter, skal bores ned gjennom morenemasser til fjell på 70 til 80 meters dybde.
– Dimensjonen på rørene, samt dybden på fundamenteringen har stilt helt spesielle krav både til prosjekteringen, entreprenørs erfaring og utstyr, sier Rinde.
Selve fundamentet som kommer oppå pilarene er en betongplate på cirka mål. Opp av denne skal 70 meter høye brutårn reise seg.
Les også: Er den Norges smarteste tunnel?
Transport på land
Rinde forteller at det til betong delen av brua og fundamentene tilsammen vil gå med rundt 40.000 kubikk betong.
– Siden brua bygges over ferskvann må alle materialer fraktes via lastebil, det fører til ekstrautfordringer med både frakt og montering av brua, sier han.
Og legger til at det er mange utfordringer knyttet til byggingen av brua.
Les også: Rovdefjordbrua kan bli verdens første flytende rørbru
Skråstag i kurve
Utenom fundamenteringen, er det flere ting som skiller Farrisbrua fra andre norske bruer. Farrisbrua er en skråkabelbru i kurve.
Selv om det er bygget flere skråkabelbruer i Norge, er det tidligere ikke bygget denne type bruer i kurve.
Det er tyske Bilfinger som skal bygge brua, som skal stå ferdig i 2017, for 718 millioner kroner.
Les også:
Denne brua kan ikke bygges med norsk stein
Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon