Både den siste som betalte og den første som ikke gjorde det, er fra Honningsvåg. Begge fikk blomster.
Nøyaktig 13 år og 2 uker har det tatt å nedbetale bompengeandelen på 213 millioner kroner. Med renter og administrasjonskostnader ble beløpet til slutt 346 millioner. Et betydelig beløp, men likevel beskjedent sammenlignet med de totale omkostningene for prosjektet, som var på 1,078 milliarder 1999-kroner.
1,4 mill lkøretøyer
Det begrensete befolkningsgrunnlaget er årsaken til at bompengeandelen ikke er høyere. Nordkapp kommune har ikke mer enn 3 200 innbyggere.
Likevel har 3,4 millioner mennesker passert bommen i 1,4 millioner kjøretøyer. Turister på veg til og fra Nordkapp utgjør en betydelig andel av disse, men det er også en del Tordenskjolds soldater bosatt i kommunen. For dem har det kostet 145 kroner å passere bommen. Det har vært mulig å få rabatt på 40 %, men for å oppnå det, måtte man kjøpe et kort med 40 turer til en pris på 3 480 kroner.
To før planen
Hvis alt hadde gått som forutsatt, hadde bommen stått i to år til. Større trafikk og lavere rente enn ventet er årsakene til at bomstasjonen blir fjernet allerede nå.
De ansatte må finne seg annet arbeid. 6,5 årsverk har gått med til å holde bomstasjonen i drift. Bare en ansatt får beskjeftigelse noen måneder til. Det er daglig leder Werner Hansen i Nordkapp Bompengeselskap AS, som har vært heltidsansatt siden 2005.
Det som gjenstår er blant annet å sørge for at folk får penger tilbake for ubrukte kort. Disse har tre måneder på seg før fristen for tilbakebetaling går ut.
Åpnet i 1999
FATIMA-prosjektet inngår i E 69. Det avløste fergesambandet Kåfjord-Storbukt 15. juni 1999. Prosjektet har en lengde på 28,6 km, hvorav Nordkapptunnelen utgjør 6 875 meter. Den var Europas lengste undersjøiske vegtunnel i et år. Den 4 443 meter lange Honningsvågtunnelen og den 520 meter lange Veidnesbrua inngår også i prosjektet.