Kjøpet innebærer at Fayat overtar Dynapac-produktene innenfor asfaltutleggere, valser og fresere, en virksomhet med drift i 37 land og med produksjon i fire; Sverige, Tyskland, Brasil og Kina. Dynapac-konsernet omsetter for rundt 2,9 milliarder svenske kroner, og har 1280 ansatte.
Det var i 2007 at Atlas Copco kjøpte Dynapac. Mange hadde forhåpninger, med det sterke svenske industrikonsernet i ryggen, om vekst og muligheter for Dynapac med det nye eierskapet. Det skjedde ikke, snarere tvert imot. Dynapac ble en gjøkunge i Atlas Copco-organisasjonen, og det var åpenbart at asfaltmaskinene var et godt stykke unna fjellboring og kompressorer.
Til slutt så Atlas Copco ingen annen utvei enn å kvitte seg med vegmaskinene.
Når Fayat nå overtar Dynapac, kommer det en eier som kjenner markedet for vegmaskiner svært godt. Asfalt, utlegging, valser er allerede på programmet hos Fayat gjennom kjente merkenavn som Bomag, Marini, Ermont og Breining.
I en pressemelding gjør franskmennene det klart at de vil kjøre Dynapac videre som et eget merkenavn, men at de ser stordriftsmuligheter innenfor teknologiutvikling i forhold til de andre merkenavnene i Fayat-gruppen.
-Kjøpet innenbærer nye muligheter for Fayat-gruppen og våre kunder, siden Dynapac er en stor og viktig aktør innefor markedet for vegmaskiner med et meget sterkt merkenavn, sier eier og president i Fayat, Jean-Claude Fayat.
-Vår plan er vekst og styrket tilstedeværelse for Dynapac-produktene, sier han.
Salget av Dynapac-maskinene blir når håndtert av Dynapac Norge AS.