Kongsbergfirmaet, som eies av brødrene Haakon og Olav Hedenstad, har siden 1990 arbeidet som spesialister innen feiing og gaterensgjøring på store deler av Østlandet.
- Vi tar i utgangspunktet oppdrag og entrepriser i en radius på 15 mil fra Kongsberg. Det betyr av mange av våre oppdrag er i Buskerud, Vestfold, Telemark, Oslo og Akershus, forteller Haakon Hedenstad til Våre Veger.
Men det er ikke til hinder for at de har vært både i Ålesund og Stavanger på oppdrag. Når transportlengden blir så lang, kreves det noe størrelse på jobben.
Superkort sesong
I disse dager står selskapets fem feiebiler med tilhørende mannskap i startgropa foran en hektisk vårsesong. Oppdragsgiverne, som for en stor del er kommuner og Mesta, skal ha mesteparten av feiingen gjort i løpet av våren, og helst før 17. mai.
- Det sier seg selv at det blir en hektisk tilværelse for oss, medgir Haakon Hedenstad. - Vi er i dag 6-7 ansatte som tar hånd om oppdragene. Vi hadde flere feiebiler og ansatte før, men det ble for mye administrasjon ut av det. Dagens størrelse på selskapet er fin i forhold til at vi som eiere og ledere selv da kan være ute i felten.
For å få tiden til å strekke til, kjøres feiebilene døgnkontinuerlig. Det gjelder også helger og påsken. Og det krever relativt nytt og vedlikeholdsfritt utstyr. Stillstand utenom vanlig service og vedlikehold er det ikke rom for. I fjor gikk de største bilene 800 timer hver i løpet av to måneder, som forteller om ekstrem utnyttelse av ressursene.
Ingen gullgruve
Haakon Hedenstad legger ikke skjul på at det er utfordrende å få god lønnsomhet inn i driften. Den korte sesongen kombinert med investeringer på mellom 2 og 3 millioner kroner på de største feie- og sugebilene, krever god planlegging og effektiv drift.
- Vi er medeiere i et lokalt entreprenørfirma, og vi måtte i oppbyggingsfasen ta penger fra anleggsdriften for å bygge på feievirksomheten, innrømmer han. - Vi kjørte lenge med brukt og gammelt utstyr, men det var både risikabelt og lite lønnsomt. Feiebilene har høye vedlikeholdskostnader. Dessuten reduseres sugeeffekten kraftig når utstyret blir noen år. Vi har heller ikke valgt å bruke bilene til f. eks brøyting på vinterstid, fordi dette sliter ekstremt mye på kostbart og spesialtilpasset utstyr som er bygget opp for feiing og suging, forteller Hedenstad.