Den foreløpige rapporten etter flyulykken i Etiopia konkluderer med at flyets anti-steile-system ble aktivert kort tid før styrten, ifølge Wall Street Journal.
Avisen siterer kilder med kjennskap til etterforskningen.
157 mennesker mistet livet, deriblant norske Karoline Aadland, da Boeing 737 MAX 8-flyet til Ethiopian Airlines styrtet rett etter avgang fra Addis Abeba 10. mars.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Mistanken ble raskt rettet mot flyets programvare som skal hindre at flyet steiler, og flyets ferdskriver og taleregistrator er sendt til Frankrike der den franske flyhavarikommisjonen analyserer innholdet.
I oktober i fjor mistet 189 mennesker livet da et fly av samme modell tilhørende selskapet Lion Air styrtet i Indonesia på grunn av feil med anti-steile-systemet.
Alle Boeing 737 MAX 8-fly er satt på bakken verden over inntil videre.
- Dette er de viktigste forskjellene: Mellom Boeing 737-ene som flyr og de som står på bakken