Norske bedrifter satser hvert år på fornying, men halvparten av dem lykkes ikke med innovasjonssatsingen.
Det viser en ny undersøkelse blant store selskaper innen bank/finans, industri, IKT, media og handel- og tjenestenæring.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Få gode resultater
Ifølge innovasjonsundersøkelsen knytter åtte av ti bedrifter sin innovasjonssatsing til utvikling av produkter og tjenester.
Likevel oppgir kun sju prosent at de oppnår meget gode resultater med dette.
– Innovasjon dreier seg ofte om ny design eller ny innpakning. Få tenker på at det kan være andre områder som er vel så viktig å fornye seg på, for eksempel nye måter å ta betalt for varen eller tjenesten. Kreative måter å komme i kontakt med kundene på, er et annet eksempel, sier salgs- og markedsdirektør Jens Hauglum i rådgivningsfirmaet daVinci Consulting i en pressemelding.
Forankret strategi
Synovate MMI har gjennomført spørreundersøkelsen blant 254 bedriftsledere på oppdrag fra daVinci.
Hauglum konkluderer med at det er en klar sammenheng mellom det å lykkes i sitt innovasjonsarbeid og det å ha en klart definert og kommunisert innovasjonsstrategi, som er godt forankret i toppledelsen.