Det er arbeidet med å få det styringstekniske anlegget til å virke, som har vært utfordringen for byggherren Vestland fylkeskommune i høst og vinter.
Det har tatt tid å få det til å fungere slik det skal. Det er strenge krav til kommunikasjonssystemer og sikkerhetsutstyret i nye veitunneler, og alt teknisk utstyr går gjennom omfattende testing.
– Tunnelprosjektet i Ljoteli starta våren 2019, og trass i pandemien så har prosjektet klart å holde framdriften, sier Jørn Fosen Simonsen, prosjektleder i Vestland fylkeskommune.
Skal bruke 70 mill. på å rehabilitere denne tunnelen fra 1967
1100 meter lang tunnel og 700 meter ny vei
– Vi hadde lenge håp om å få åpnet tunnelen for trafikk til jul i 2021, men nå trenger vi mer tid. Alt må virke feilfritt for at tunnelen kan åpnes.
Nå håper fylkeskommunen på trafikk gjennom tunnelen i løpet av februar.
Fylkesvei 53 Ljoteli er et skredsikringsprosjekt med bygging av en om lag 1100 meter lang tunnel og 700 meter ny veg i ei svært bratt og rasutsatt fjellside i Årdal kommune. Fylkeskommunen håper nå på å få åpne tunnelen for trafikk i løpet av februar 2022.
Brukstillatelse fra Vegdirektoratet må på plass
Det er Vegdirektoratet som godkjenner tunnelen, og en søknad fra Ljoteli-prosjektet om brukstillatelse blir sendt i disse dager når de siste testene er fullført. User acceptance-test av tunnelen har blitt gjort siste tida og gjennom jula, en stabilitetstest der det styringstekniske anlegget blir prøvd over tid for å unngå at det blir generert falske alarmer eller feilmeldinger. I slik test ble fullført første uka i januar. Resten av tunnelanlegget står så godt som ferdig.
Med den nye tunnelen vil skredsikringsprosjektet sikre trafikantene framover på en strekning som er utsatt for skred og nedfall av stein og is.
– Nå håper vi at Vegdirektoratet ikke trenger lang behandlingstid, og gleder oss til å åpne en flott og topp moderne tunnel, sier Simonsen.
Komposittbrua på 47 tonn er på vei til Paradis