Det var både kake og mange godord da Veidekke og Statens vegvesen markerte den formelle kontraktsinngåelsen for driftskontrakt Vestfold og Telemark Øst, den første i sitt slag som er anskaffet via konkurranse med såkalt forhandling.
Divisjonsdirektør for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Bjørn Laksforsmo, forteller at det er viktig for Statens vegvesen å finne fram til flere verktøy i verktøykassa, for å få til best mulig drift og vedlikehold av det statlige veinettet.
– Vegvesenets rolle er å være en samarbeidspartner mellom brukerne av veiene, og entreprenørene som utfører arbeidet. Klarer vi å få til et samarbeide som både utvikler de teknologiske løsningene, og fremmer en tydeligere klimaprofil, så gjør vi jobben vår.
– Derfor tester vi nå ut nye anskaffelsesmetoder, og forberedelsene til denne kontrakten har foregått noen år.
Avdekket over 1800 regelbrudd – kastes ut av milliardprosjekt
Veidekkes største driftskontrakt
Kontrakten som Veidekke sikret seg har en verdi på 807 millioner kroner, og er den største driftskontrakten som selskapet noen gang har hanket inn. Totalt er det snakk om 462 kilometer riks- og europaveier i Vestfold og Telemark, 100 kilometer er firefeltsveier mellom Drammen og Grenland, samt 70 kilometer gang- og sykkelveier.
Kontrakten har en varighet på fem år.
Hele seks entreprenører melde sin interesse for å bli prekvalifisert ved utlysingen av kontrakten, og fire av dem gikk videre til forhandlinger. Det var under disse forhandlingene at entreprenørene kunne komme opp med egne løsninger på valg av teknologi eller metodikk. Gode løsninger på fire områder kunne til sammen gi fratrekk på 230 millioner kroner på tilbudssummen, som for Veidekkes del ga et fratrekk på 159 millioner kroner.
Krever smarte løsninger
Direktør for drift og vedlikehold i Veidekke, Kjell Otto Bragstad, forteller til Veier24 at tidliginvolveringen har vært avgjørende for å diskutere seg fram til gode løsninger.
– Vi har jo kommet opp med en del løsninger særlig på miljøsiden som innebærer at alle brøytebilene på prosjektet skal drives på biogass, og alle varebiler blir elektriske. Men x-faktoren er været, som vi aldri kan forutse, derfor må vi drifte både smart og godt, ta gode beslutninger og sette inn presise tiltak.
Han forteller at en del av kontrakten også omfatter såkalte utviklingsprosjekter, der entreprenøren forplikter seg til å utvikle nye løsninger som kan forbedre driftsoppgavene.
Økt byggherreinvolvering
Tore Jan Hansen er avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold sør i Statens vegvesen, og har vært sentral i både kontraktsutformingen og forhandlingene med entreprenørene. Han forteller at kontrakten har en annen vektlegging enn tidligere kontrakter på blant annet kalkulerbarhet og risiko, og derfor innført nye prosesser med mengdeoppgjør pr time.
– Denne kontrakten har større grad av byggherreinvolvering enn tradisjonelle driftskontrakter. Det skjer fordi rundsumposter er byttet ut med enhetspriser, som forutsetter at byggherren gjør bestilling av de enkelte oppdrag. Dette gjelder også prioritering av innsats ved spesielle hendelser.
Tore Jan Hansen forteller at kontrakten også på to utvalgte strekninger har åpnet for redusert brøyting nattestid. Dette er et tiltak som blant annet EBA på vegne av driftsentreprenørene har hevdet at over tid kan redusere ressursbruken, samtidig som at det ikke vil ha store trafikksikkerhetsmessige konsekvenser.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt