Planen som prosjektledelsen nå har oversendt til departementet, viser i detalj forslag til trase for ny E16 og Ringeriksbane.
–Vi har levert et godt og gjennomarbeidet forslag til reguleringsplan. Dette er en viktig milepæl. Vi ser fram til departementets behandling og vurdering av planen, sier prosjektleder Morten Klokkersveen.
Ny fire felts E16 på hele strekningen øker vegkapasiteten, løser dagens køproblemer og bidrar til økt trafikksikkerhet og en betydelig ulykkesreduksjon.
E16-delen av Fellesprosjektet, Høgkastet(Sundvollen)-Hønefoss, vil halvere reisetiden på strekningen Sundvollen-Hønefoss.
Raskere og tryggere fram
Sammen med utbyggingen av de andre E16-delstrekningene mellom Bærum og Midtre Buskerud blir vegen langt mindre utsatt for stenging og får større fleksibilitet ved uønskede hendelser og planlagt vedlikehold.
Fellesprosjektet anbefaler ikke å bygge et motorvegkryss på Helgelandsmoen fordi det etter prosjektets mening har liten nasjonal og regional betydning. Dessuten har et slik kryss uforholdsmessig store kostnader i forhold til samfunnsnytten.
Landbruks- og friluftsfond
Prosjektet tar relativt store landbruksområder både permanent og under anleggstiden. Men alle arealer som midlertidig beslaglegges under anleggstiden skal reetableres til landbruksformål etter at prosjektet er ferdig.
For å kompensere for de negative miljøkonsekvenser prosjektet ikke klarer å bøte på, skal det etableres et fond til å finansiere nydyrking. Det skal også etableres et friluftsfond finansiert av prosjektet.
Det skal disponeres av Hole og Ringerike kommune i samarbeid med friluftsorganisasjoner. Fondet skal brukes til å styrke friluftslivet i kommunene.