Fem anbud på oppgradering av tunneler i Grenland

Seks entreprenører har meldt sin interesse for å oppgradere to tunneler i Grenland. Fire har gitt anbud alene, mens to har gitt felles anbud. Summene er ikke offentlige fordi entreprenørene konkurrerer om mer enn pris.

Under skogen rundt søndre portal til Bambletunnelen er det en 9 000 år gammel ur. Fra denne må det graves ut 125 000 kbm før man kan sprenge søndre påhugg til det nye tunnelløpet. Fire entreprenører og et AF er interesserte i den jobben.
Under skogen rundt søndre portal til Bambletunnelen er det en 9 000 år gammel ur. Fra denne må det graves ut 125 000 kbm før man kan sprenge søndre påhugg til det nye tunnelløpet. Fire entreprenører og et AF er interesserte i den jobben. Bilde: Anders Haakonsen
1. juni 2017 - 14:11

Anbyderne er AF Gruppen, Hæhre Entreprenør, Leonhard Nilsen & Sønner, Strabag AG NUF og et arbeidsfellesskap fra Rogaland mellom Kruse Smith og Risa.

De to tunnelene er den 2 219 meter lange Kjørholttunnelen og den 765 meter lange Bambletunnelen. Begge ble åpnet i 1996 da E18 over Eidangerhalvøya ble lagt om.

Kjørholttunnelen oversiktskart
Kjørholttunnelen oversiktskart

Entreprisen omfatter oppgradering av de to tunnelene til den standarden som tunneldirektivet krever, pluss en omfattende bergsikring. I tillegg skal to nye tunnelløp råsprenges og sikres. Disse løpene blir sørgående kjørebane når E18 mellom Langangen og Rugtvedt utvides til fire felt senere. Nåværende E18 blir da nordgående kjørebane. Entreprisearbeidet er kostnadsberegnet til 700 millioner kroner.

Den nye sørgående kjørebanen kommer i en avstand på mellom 10 og 15 meter fra den nåværende. Hvis man skulle sprengt de nye løpene senere, ville trafikkavviklingen bli vanskelig. Trafikken på E18 måtte stoppes uavlatelig.

Oppgradering av tunneler skjer vanligvis i regi av Statens vegvesen, men ikke i dette tilfellet. Byggherren heter Nye Veier. Årsaken er den framtidige utvidelsen av E18. Den er det Nye Veier som skal stå for, derfor er det naturlig at samme selskap tar seg av oppgraderingen av de to tunnelene.

Oppgraderingen skal være ferdig innen 31. oktober 2018. I anleggstiden går E18-trafikken på riksveg 354. Av hensyn til forberedende arbeid er trafikken allerede flyttet over. Dette arbeidet avsluttes i løpet av juni.

Riksveg 354 hadde en god del trafikk før E18 ble stengt, og har dessuten vesentlig lavere kapasitet enn E18. Det var derfor ventet lange køer på omkjøringsvegen i utfartshelgene - og det har det blitt.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.