Deltakerne i konkurransen er Multiconsult, Norconsult og Sweco. Dessuten er det to arbeidsfellesskap, det ene består av ÅF Engineering og Asplan Viak, det andre av Rambøll og Cowi.
Anbudssummene er ikke offentlige. Anbyderne konkurrerer på mer enn prisen, den er ikke en gang det viktigste. Totalkompetanse teller 50 %, beskrivelse av oppdraget 30 % og timepris 20 % når anbudene skal evalueres.
Bjørum ligger i Bærum i Akershus, Skaret ligger i Hole i Buskerud. Den nye vegen skal erstatte nåværende E16 over Sollihøgda som har lav kapasitet.
Halvparten i tunnel
Nesten halvparten av vegen skal gå i tunnel. Det blir en tunnel på 3,37 km og en på 790 meter. Bruer blir det flere av - de lengste er Skoglund bru (136 meter), Isielva bru (135 meter) og Brenna bru (103 meter). For øvrig blir det en formidabel skjæring med en lengde på 900 meter.
Anleggsarbeidet blir delt i to entrepriser. Bjørum-Bjørkåsen, som utgjør ca. en fjerdel av hele strekningen, blir en totalentreprise. Bjørkåsen-Skaret blir en utførelsesentreprise.
Fem opsjoner
Den som får kontrakten skal lage byggeplan med konkurransegrunnlag og anbudstegninger for Bjørkåsen-Skaret. For Bjørum-Bjørkåsen skal det bare lages konkurransegrunnlag.
Oppdraget omfatter også reguleringsplan med konsekvensutredning for et snødeponi.
Fem opsjoner inngår i entreprisen. De gjelder snødeponiet, elektro og SRO, oppfølging i anleggstiden og konkurransegrunnlag for ombygging av nåværende E16 til lokalveg.
Den største anleggjobben blir utlyst i 2019. Anleggstiden er beregnet til fire år.