I hvert fall er det Peab Anlegg som ligger lavest av de fem entreprenørene som har lagt inn tilbud på den store jobben med utskiftingen av betongdekket på E6 mellom Jessheim Nord og Mogreina i Akershus.
Ved anbudsåpning torsdag så tilbudslista slik ut:
Entreprenør | Tilbudspris eks moms |
PEAB Anlegg | 95.488.912 |
JR Anlegg | 97.400.400 |
Veidekke Entreprenør | 111.976.130 |
Brødrene Gudbrandsen | 118.693.554 |
Gjermundshaug Anlegg | 124.451.364 |
Betongdekket på E6 mellom Jessheim Nord og Mogreina stammer fra 1989 da det ble bygget ny europavei på strekningen. I løpet av de siste ti årene har betongdekket sprukket opp vesentlig.
Det er derfor behov for å utbedre strekningen med betongdekke, og betongen skal erstattes med asfalt slik som tilstøtende E6-strekninger har, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen.
Gjøres over to sesonger
I gjennomsnitt kjører cirka 22.000 kjøretøy hver dag E6 mellom Jessheim Nord og Mogreina. Forbi området hvor betongdekket skal skiftes med asfalt, vil trafikken på E6 gå som toveistrafikk i det som til vanlig er den sørgående kjørebanen på E6. Det er gitt anledning til at trafikken i begge kjøreretninger kan benytte den sørgående kjørebanen i perioden fra 2. påskedag og ut oktober. Fra 1. november til 2. påskedag vil trafikken gå på fire felt.
For å minimere trafikkulempene har Statens vegvesen lagt til grunn at arbeidene foregår i følgende faser:
- Området ved Hauerseterkrysset.
- Fra sørenden ved Jessheim Nord til Hauerseterkrysset.
- Fra Hauerseterkrysset til nordenden av betongstrekningen ved Mogreina.
Det er lagt opp til at de to første fasene gjennomføres i løpet av 2019, mens arbeidene i den tredje fasen gjennomføres i den andre sommersesongen.
Statens vegvesen vil komme tilbake med mer informasjon om trafikkavvikling i forbindelse med oppstart av utbedringsarbeidene.