Kruse Smith holder andreplassen med 80 millioner. De øvrige anbyderne er Consto (88,7 mill.), Risa (102,5 mill.) og Peab (104,7 mill.).
De to laveste prisene ligger nær byggherreoverslaget.
Tunneloppgradering er hovedsakelig elektroarbeid, men bare firmaet som leder er elektroentreprenør. De øvrige driver med bygg og anlegg.
Byggeleder Helge Thorsby tror årsaken kan være at anleggsarbeid utgjør ca. 30 prosent av dette oppdraget. I denne situasjonen kan elektrofirmaene foretrekke å være underentreprenører.
En i Røyken, to i Hurum
De tre tunnelene er Elgskauåstunnelen (2 645 meter) i Røyken kommune og Stampleinåstunnelen (380 meter) og Merraskottunnelen (605 meter) i Hurum kommune.
Alt elektrisk utstyr, inkludert vifter skal skiftes ut. I tilknytning til den lengste tunnelen skal tre tekniske bygg utvides, to inne i tunnelen og et utenfor. De to korteste tunnelene får et nytt teknisk bygg hver. Begge skal ligge i dagen.
Utenfor tunnelene skal det monteres fjernstyrte bommer og doble røde stoppblinksignaler. Det blir overvåkningskameraer med forbindelse til Vegtrafikksentralen.
Full fart i april
Anleggsstart blir trolig rundt 1. februar. Til å begynne med vil arbeidet foregå utendørs og inne i de tekniske byggene i Elgkauåstunnelen. Da kan trafikken på vegen gå ganske uhindret.
Fra midten av april begynner arbeidet i tunnelene for fullt. Det vil stort sett foregå om natten Mellom kl. 19 og kl. 6 blir tunnelene helt stengt for vanlig trafikk. Da kan mindre biler bruke fylkesveg 11 og en kommunal veg som omkjøringsveger. Tungtrafikken får en mye lengre omveg.
Rundt 1. november neste år blir det igjen vanlig trafikkavvikling på riksveg 23.