De øvrige anbyderne er Multiconsult, Aas-Jakobsen og to arbeidsfellesskap. Det ene består av Norconsult og Dr. techn. Olav Olsen, det andre av Sweco og Rambøll.
Ove Arup & Partners har hovedkontor i London. Det er et datterselskap av Arup Goup Ltd som har prosjektert en rekke kjente byggverk, blant annet operaen i Sidney, Øresundbrua, Pompidou-sentret i Paris og The Gherkin, The Shard og Millennium Bridge i London.
Bjørnafjorden ligger sør for Bergen. Vegvesenet planlegger nå en fergefri forbindelse for E39 over fjorden. Hva slags forbindelse det skal bli er ikke avgjort. Rørbru og flytebru blir vurdert i tillegg til hengebru på flytende fundamenter.
Nybrottsarbeid
Oppdraget som er lyst ut gjelder ikke prosjektering i vanlig betydning av ordet. Den kommer senere.
- Den som får kontrakten skal videreutvikle et nytt og innovativt konsept for kryssing av store fjorder. Dette blir et nybrottarbeid. Mye av arbeidet er ikke definert tidligere, sier leder for Fjordkrysningsprosjektet i Statens vegvesen, Mathias E. Eidem.
- Arbeidet med utvikling av de andre løsningene er i gang. Cowi arbeider med flytebru. Et arbeidsfellesskap mellom Reinertsen, Norconsult og Dr. techn. Olav Olsen arbeider med rørbru.
Avgjørelse før jul
- Er du fornøyd med oppslutningen om den siste konkurransen?
- Ja, jeg er fornøyd med fem deltakere. Fire meldte seg på i konkurransen om flytebru og tre i konkurransen om rørbru. Innen jul regner vi med å ta en avgjørelse i den siste konkurransen, sier Eidem.
Hvis hengebrua blir valgt, blir det verdens første med flytende fundamenter. Den planlagte brua blir ca. fire kilometer lang. Den får tre spenn. To tårn skal bygges på fjell. Mellom dem skal det stå to flytende tårn forankret til bunnen med vertikale stag.
Tårnene på flytende fundamenter har viktige likhetspunkter med strekkstagplattformer, men i motsetning til disse får brutårnene en helt stiv forankring.
Brua planlegges med fire kjørefelt og et gang/sykkelfelt. Forbindelsen den inngår i skal erstatte fergesambandet Haljem-Sandvikvåg.