Kampen er veldig jevn. Hæhre Entreprenør ligger på andreplass med 2,372 mrd. fulgt av AG Gruppen (2,2392 mill.), Skanska (2,398 mill.) og LNS (2,448 mill.).
De to utenlandske ligger langt bak. Det italienske firmaet CMC Ravenna - Vianini JV er nr. 6 med 2,852 mrd. og det tyske firmaet Strabag er nr. 7 med 3,285 mrd.
Anbudene gjelder den søndre delen av prosjektet E39 Svegatjørn-Rådal. Den går mellom Svegatjørn og Fanavegen. Det som først og fremst drar prisene opp, er Lyshorntunnelen. Det er en to-løps tunnel med en lengde på hele 9,2 km lang. Hvert løp får profil T9,5. Hvis en hadde vært ferdig i dag, hadde den vært Norges lengste to-løps tunnel.
I entreprisen inngår også den 1,5 km lange Skogafjellstunnelen. Den går i kurve og får profil T11,5 av hensyn til sikten.
På grunn av strenge krav til maksimal innlekkasje blir nødvendig med systematisk injeksjon på deler av strekningen.
Det skal også sprenges en 1,7 km lang vanntunnel som skal drenere Lyshorntunnelen
Støp av seks portaler inngår i entreprisen. De to portalene i nordre ende av Lyshorntunnelen inngår i en annen entreprise.
I Endalausmarka som ligger mellom de to tunnelene, blir det en ca. to km lang fire-felts dagsone og et to-planskryss. Det blir også en dagsone med to-planskryss sør for Skogafjellstunnelen
Den som får kontrakten skal også anlegge en km ny fylkesveg, noen korte lokalveger og noen hundre meter gangsykkelveg.