Ved kaia til Fosen Mekaniske Verksted (FMV) på Kvithyll skinte 204 meter båt blankt og flott uka før påske. Cruiseferga Olympic Spirit var klar til dåp før tida, men det kom for raskt på eierne. Det greske rederiet Anek Lines har betalt nærmere 900 millioner kroner for skipet.
– Farten er spesiell med denne båten. Forleden dag hadde vi en prøvetur. I 32 knops fart med 16.000 tonn lydløst i Trondheimsfjorden føltes Norges tredje største fjord trang, sier assisterende prosjektleder Arnar Utseth. I praksis har han hatt det daglige ansvaret.
Overstiger kravene
Da FMV startet å bygge slike båter i 1990, var farten om lag 20 knop. Siden har den bare økt. Grekerne er ifølge Utseth de mest fartsgale, og kappkjører med båter av Olympic Spirits størrelse.
Den nye båten gir rederiet Anek Lines halvannen knop mer å frese med enn kontrakten krever. Dessuten får de ekstra dødvekt fordi verftet har klart å optimalisere i byggeprosessen.
Les mer i TU nr. 16, som kommer på nett og papir 26. april