De to i Sogn er Mannheller-Fodnes på riksveg 5 og Vangsnes-Hella-Dragsvik på riksveg 13 og riksveg 55. Det er disse den siste anbudfristen gjelder for. Kontrakten skal gjelde i tre år fra 1. januar neste år med opsjon på et års forlengelse.
Fram til årsskiftet er det Fjord 1 som driver begge sambandene. Mannheller-Fodnes betjenes med MF Årdal og MF Stryn. Disse har en samlet kapasitet på 179 personbilenheter (PBE). Til neste år økes kapasiteten. Vegvesenet forlanger at sambandet skal trafikkeres av to båter, hver med en kapasitet på 110 PBE.
Tre båter om sommeren
Vangsnes-Hella-Dragsvik betjenes inntil videre av MF Lærdal, MF Selje og MF Sunnfjord. Kravet fra Vegvesenet er at det skal gå tre båter i sommerruten med en samlet kapasitet på 195 PBE. Minimumsstørrelsen på to av båtene skal være 65 PBE, den siste skal ha en kapasitet på minimum 40 PBE.
I vinterruten skal det gå to båter med en samlet kapasitet på 150 PBE. Ingen av dem kan ha mindre kapasitet enn 65 PBE.
Vegvesenet forlanger at utslippet av CO pr. kilowattime reduseres med 30 prosent sammenlignet med utslippene fra fergene som går i sambandene nå.
Rederiene konkurrerer ikke bare på pris. Ved vurdering av anbudene vil miljøegenskaper telle 15 prosent.
Norled til 31.12.16
Fristen som går ut 20. april gjelder sambandet Brekstad-Valset som fører fylkesveg 710 over Trondheimsfjorden.
Sambandet drives i dag av Norled med fergene MF Ytterøyningen og MF Frafjord. Norled skal fortsette å drive sambandet helt til 31. desember 2016. Kontrakten som er utlyst skal gjelde til utgangen av 2018 med opsjon på et års forlengelse.
Sambandet skal være i drift fra kl. 06 til kl. 24. Det skal være maksimalt en time mellom hver avgang i hver retning. Maksimal overfartstid er 25 minutter.
Utenom høytrafikkperioden skal det være en kapasitet på minimum 35 PBE per time og retning.